کلینیک دکتر مروستی
نسخه فارسی کلینیک مروستی نسخه انگلیسی کلینیک مروستی نسخه عربی کلینیک مروستی
    
کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی
×
کلینیک دکتر مروستی


تاثیر تغذیه و درمان زنگ گوش:


درمان های مختلفی برای افراد مبتلا به زنگ در کتب و مقالات مختلف اعم از:
صدا درمانی، لیزردرمانی، استفاده از امواج الکترومغناطیس و جریانات الکتریکی کم شدت ، بیوفیدبک و غیره پیشنهاد شده است.
در این مقاله سعی شده است که ضمن معرفی مواد مغذی و موثر در درمان زنگ گوش کمکی هرچند اندک به تسکین یا تقلیل اثرات وزوز در افراد مبتلا نموده باشد.
۱- ویتامین B12 یکی از عناصر تغذیه در زنگ:
هرجا صحبت از عصب است، B12 نقش خاصی را ایفا می کند. بدن جهت ساخت میلین نیازمند این ویتامین است. کمبود B12  می تواند سطح خونی هموسیستئین را بالا ببرد. هموسیستئین، اسیدآمینه ای است که تصور می شود، برای  اعصاب سمی است. مقادیر کم B12  با برخی از اختلالات دستگاه عصبی از جمله فراموشی، کاهش رفلکس، مختل شدن  حس لمس و درد و ظاهرا وزوز گوش و کری ناشی از صدای بلند همراه است. پژوهشگران موسسه تحقیقاتی آسیب های صوتی و آزمایشگاه پتانسیل های فراخوانده در مرکز پزشکی کایم شبا، در رامات گان و محققان دانشگاه تل آویو، با بررسی یک گروه ۳۸۵ نفری از مبتلایان به زنگ گوش متوجه شدند که ۳۶ تا ۴۷ درصد آنها دچار کمبود B12 هستند. تمام این افراد مبتلا به کمبود  B12 آمپولهای هزار میکرونی B12 را هفته ای یکبار به مدت چهار تا شش ماه تزریق کردند. در پایان این مدت زنگ گوش و شنوایی بیماران ارزیابی شد. طبق نظر محققان اصلی پژوهش ۵۴درصد این افراد بهبود زنگ گوش را گزارش دادند. کمبود B12 به نوعی با زنگ گوش ارتباط دارد. قرار گرفتن در معرض سروصدا به مدت طولانی ممکن است ذخایر  B12 بدن را  تقلیل داده و لذا گوش ها را نسبت به آسیب ناشی از صوت آسیب پذیرتر کند. اگر زنگ گوش دارید و مخصوصا اگر به فراموشی مبتلا هستید، از پزشک تان بخواهید تا میزان  B12 خونتان را اندازه گیری کند.
۲- آنتی اکسیدان یکی دیگر از عناصر تغذیه در زنگ:
طبق تحقیقات انجام شده اختلال جریان خون در گوش ها گاهی اوقات باعث زنگ گوش می شود، که به دو طریق ممکن است ایجاد گردد. اول آنکه ممکن است شریان ظریفی که به گوش داخلی می رود، توسط کلسترول مسدود شود و نوعی سکته در گوش ایجاد کند؛ دوم آنکه صدای بلند میتواند موجب اسپاسم این شریان شود و جریان خون حلزون کاهش  یابد. در هر دو مورد قطع جریان خون میتواند منجر به مشکلات شنوایی شود. اینجاست که مواد مغذی مانند آنتی اکسیدان، ویتامنC، ویتامینE، بتاکاروتن و غیره نقش خود را ایفا می کنند. آنتی اکسیدان ها با از بین بردن رادیکال های آزاد از آسیب رساندن به غشاهای سلولی توسط اکسیژن جلوگیری می کنند. به گفته متخصصان آنتی اکسیدان ها همچنین شراین را باز و مانع اکسید شدن کلسترول بد (LDL) و عاری از تجمع پلاک می نمایند.
۳- روی (Zn) یکی دیگر از عناصر تغذیه در زنگ:
غلظت ویتامین ها و مواد معدنی در برخی از قسمت های بدن نسبت به سایر قسمتها بیشتر است. این امر در مورد گوش داخلی هم صادق است چرا که همانند شبکیه چشم، دارای غلظت زیادی از Zn است این یافته برخی ازمحققان را به سوی این فکر سوق دادکه شاید کمبود Zn در ایجاد مشکلات گوش داخلی مانند وزوز گوش نقش داشته باشند.
دکتر جرج ای.شامباو می گوید:
” ما در مورد چگونگی عمل Zn  در گوش داخلی مطلب زیادی نمی دانیم ، اما واضح است که حلزون برای انجام صحیح اعمالش به Zn نیاز دارد”. ظاهرا حتی کمبود Zn خفیف که اغلب درسالمندان  دیده می شود. می تواند، کاهش شنوایی مربوط به آسیب شنوایی ناشی از صوت یا پیری را بدتر می کند.
۴-  ویتامین A یکی دیگر از عناصر تغذیه در زنگ:
ویتامین A نیز همانند Zn در حلزون گوش داخلی دارای غلظت زیادی است. تمامی سلولهای گیرنده حسی  اختصاصی، از جمله شبکیه چشم و سلولهای مویی گوش داخلی برای انجام صحیح اعمال شان به ویتامین A  و Zn وابسته اند. دریک بررسی معلوم شد، که کمبود ویتامین A در خون با کاهش شنوایی همراه است.
در چندین بررسی ” ۲۴ تا ۷۴ ” درصد مبتلایان به وزوز گوش پس از مصرف مکمل های ویتامین A احساس بهبود نسبی داشتند. دکتر شامباو می گوید:” من بتاکاروتن را توصیه میکنم، زیرا بدون نگرانی در مورد سمی بودن میتوانند آنرا مصرف کنید”.
۵- منیزیوم یکی دیگر از عناصر تغذیه در زنگ:
منیزیوم می تواند به عنوان سپر گوش های حساس عمل نماید . به همین دلیل بهترین توصیه غذایی رساندن  منیزیوم کافی به بدن است. سلولهای عصبی حیوانات مبتلا به کمبود منیزیوم نسبت به سلولهای عصبی حیواناتی که با مواد غذایی حاوی منیزیوم کافی تغذیه می شوند، در مواجهه با سر و صدا بیش تر آسیب می بینند. کمبود منیزیوم همراه با تاثیر محیط پرسروصدا سرانجام ذخایر انرژی سلول را تخلیه می کند و منجر به خستگی شدید، آسیب و مرگ سلولهای گوش داخلی میشود. کمبود منیزیوم همچنین موجب منقبض شدن عروق خونی از جمله شراین ظریفی می شود که به گوش داخلی می روند. اسپاسم عروقی، ناشی از سروصدا در ایجاد زنگ گوش نقش دارد. گوش های انسان حتی در اشخاص جوان، سالم و با شنوایی طبیعی از منیزیوم اضافی سود می برد. قبل از هر اقدامی، مبتلایان به زنگ گوش باید از صحیح غذا خوردنشان مطمئن شوند. زیرا تغذیه صحیح می تواند بسیاری از مشکلات گوش را برطرف کند. باید دانست که مواد مغذی موثر می توانند برخی اصلاحات تغذیه ای را ایجاد کند. ولی انتظار اینکه مواد غذایی بتوانند عادت های بد تغذیه ای غلبه کنند غیر واقع بینانه است. تا الان بایدهای توصیه شده از نظرتان گذشت.
حالا برای غلبه بر مشکل زنگ و مدیریت صحیح آن یک سری نبایدها را نیز باید رعایت کنید:
۱- مصرف چربی را کاهش دهید.
گوش داخلی اسیب دیده مخصوصا به افزایش کلسترول خون حساس است. چربی خون واقعا موجب غلیظ شدن خون میشود ، ورود خون را به شریان باریکی که به گوش داخلی خون رسانی میکند مختل میسازد.
۲- از مصرف قند اجتناب کنید.
مصرف زیاد قند پانکراس را وادار به تولید بیشتر انسولین می کند و لذا مصرف بیش از حد قند در رژیم غذایی می توانند میزان قند خون را به شدت بالا و پایین کند و گوش ها نمی توانند بر اساس ترکیبات مختلف خون یکسان عمل کنند.
۳- عادت نمک خوردن را ترک کنید.
سرپرست مرکز زنگ گوش در بیمارستان هنری فورد می گوید:
“برخی از افراد مبتلا به زنگ یا بیماری منیر ظاهرا نسبت به نمک به شدت حساس اند، بطوری که تصور می شود گوش این افراد هر مقدار نمک اضافی را که بتواند جذب می کند”. لذا به محض آنکه غلظت نمک در مایع درونی گوش داخلی بالا رفت، مایع بیشتری را به درون گوش داخلی جذب می کنند و فشار گوش داخلی را افزایش می دهد؛ تا سرانجام غشا (رایسنر) گوش داخلی را پاره کند.

1  |  کلینیک شنوایی سروش  |  بازدید: 1142



نظر کاربران نظر شما:

نظر کاربران نظر شما:

نظر کاربران نظر شما:


دکتر اکرم پوربخت

دکتر اکرم پوربخت

متخصص شنوایی و تعادل

021-22250541

دکتر ایوب ولدبیگی

دکتر ایوب ولدبیگی

شنوایی سنجی و سرگیجه شناسی

021-22648270

دکتر آرزو بیگدلی

دکتر آرزو بیگدلی

شنوایی شناس

021-22005047

دکتر فرنوش جاراللهی

دکتر فرنوش جاراللهی

شنوایی شناسی کودکان

021-22228051

دکتر مسلم شعبانی

دکتر مسلم شعبانی

دکترای شنوایی شناسی

021-22180100

دکتر نیما رضا زاده

دکتر نیما رضا زاده

شنوایی سنجی و سرگیجه شناسی

021-88058723

دکتر سعید اعرابی

دکتر سعید اعرابی

متخصص شنوایی سنجی

021-88140985

دکتر محسن احدی

دکتر محسن احدی

شنوایی شناسی مرکزی

021-22250541

دکتر سعید فراهانی

دکتر سعید فراهانی

متخصص شنوایی و تعادل

021-88870928

کلینیک شنوایی، سرگیجه پاستور

کلینیک شنوایی، سرگیجه پاستور


شنوایی سنجی و سرگیجه شناسی

کلینیک شنوایی و تعادل بهار

کلینیک شنوایی و تعادل بهار


شنوایی سنجی و سرگیجه شناسی

کلینیک شنوایی سعادت آباد

کلینیک شنوایی سعادت آباد


کلینیک شنوایی و زنگ گوش

کلینیک سرگیجه تهران سنترال

کلینیک سرگیجه تهران سنترال


شنوایی سنجی و سرگیجه شناسی

شبکه های اجتماعی کلینیک:


تلگرام کلینیک دکتر مروستی
آپارات کلینیک دکتر مروستی
اینستاگرام کلینیک دکتر مروستی

رسالت ما

کلینیک فوق تخصصی گوش و حلق و بینی دکتر مروستی به پاس نکوداشت پدر بزرگم دکتر غلامحسین علیم مروستی استاد جراحی گوش و حلق و بینی دانشگاه تهران و بنیان گذار جراحی های نوین در این رشته و برای استمرار راه آن استاد بزرگوار و پدر عزیزم دکتر رضا علیم مروستی برای خدمت رسانی هر چه بهتر به هم میهنان شریفم پایه گذاری و در حال احداث می باشد.
این مرکز با امکانات جراحی های محدود در امر گوش و حلق و بینی و ‌همچنین سایر جراحی های محدود پلاستیک و انواع جراحی های محدود عمومی به همراه کلینیک پوست و مو، زیبایی در خدمت مراجعین محترم خواهد بود و با تکیه بر سابقه کهن در امر درمان همراه شما هموطنان گرامی در مسیر سلامتی خواهد بود. دکتر غلامحسین علیم مروستی
۹۶/۰۴/۰۵           

تلفن:
021-26230000
ایمیل:
info@marvasticlinic.com
آدرس:
مقدس اردبیلی، خیابان الف، چنگیزی، پ2
لیست بیمه ها:
به زودی منتشر می شود



روابط عمومی:
0910-2167366
روابط عمومی:
0910-2167366
تعیین وقت قبلی:
0910-3345948
تعیین وقت قبلی:
0910-3345948

  © Copyright 2022 - All rights reserved by marvasticlinic.com - Developed: LoginBrands.com  Valid XHTML 1.0 Transitional