کلینیک دکتر مروستی
نسخه فارسی کلینیک مروستی نسخه انگلیسی کلینیک مروستی نسخه عربی کلینیک مروستی
    
کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی
×
کلینیک دکتر مروستی


داروهای اتوتوکسیک و شنوایی:


بسیاری از افراد پس از مشاهده ی علایم اختلالات شنوایی از قبیل زنگ گوش یا سرگیجه و هم چنین نیاز به تکرار گفتار توسط مخاطبان برای اینکه متوجه صحبت آنها بشوند، به پزشک مراجعه می نمایند. قطعا ادیولوژیست متخصص پس از بررسی و تعیین وضعیت برای وی داروهایی را تجویز می نمایند و البته باید ذکر است که این داروها برای درمان تجویز می شوند.
و آنچنان اثر مخربی بر روی گوش های بیمار ندارند . اما به دنبال مصرف برخی از قرص ها و داروهای دیگر برای درمان انواع بیماری های دیگر از جمله انواع عفونت ها و التهابات ، امکان دارد اختلالات شنوایی در فرد مصرف کننده به وجود آید زیرا این داروهای اتوتوکسیک هستند . هر چه مقدار و میزان مصرف زیاد تر باشد تاثیرات مخرب انها بیشتر خواهد بود . در ادامه ی این مقاله با انواع ترکیب هایی که تحت عنوان سم گوش نامیده شده اند، آشنا می شوید.
انواع تاثیرات داروهای اتوتوکسیک یا سم زا:
آسیب به سیستم شنوایی
ایجاد اختلال در سیستم دهلیزی یا تعادلی
ایجاد زنگ گوش در فرکانس های بالا اولین نشانه ی تاثیر این داروها می باشد و میزان ان در افراد مختلف با توجه به حساسیت آنها و میزان و دوز مصرف متفاوت می باشد. در صورتی که پس از استفاده از هر قرص، کپسول یا دارویی برای درمان بیماری خود مشاهده ی تغییرات منفی در سیستم شنیداری خود شدید لازم است که حتما و سریعا به پزشک خود اطلاع دهید زیرا ادامه دادن داروهای اتوتوکسیک می توان منجر به ایجاد کم شنوایی شود .هم چین از سایر علایم این موضوع می توان به ایجاد حالت تهوع و استفراغ، سرگیجه و عدم تعادل نام برد. در ادامه به معرفی انواع این داروها می پردازیم.
انواع داروهای اتوتوکسیک
آمینوگلیکوزیدها:
یکی از شایع ترین داروهایی که به عنوان سم گوش گزارش شده است، می باشد که در دسته ی آنتی بیوتیک ها قرار می گیرد و معمولا برای درمان انواع عفونت تجویز می گردد. جنتاماسین، استرپتومایسین، آمیکاسین، نئومایسین، کانامایسین، توبرامایسین، دی هیدرواسترپتومایسین از انواع قرص هایی هستند که در این گروه قرار می گیرند و برای برطرف سازی عفونت های مختلف در اعضای مختلف بدن تجویز می شوند . تا ثیر این داروی اتوتوکسیک بر سیستم شنوایی به این صورت است که در حلزون گوش به سلول های اپی تلیال عصبی و مویی اسیب رسانده و موجب افت شنوایی در فرکانس های بالا می شود و با ادامه ی مصرف فرکانس های پایین را نیز درگیر می نماید. در بین انواع داروهایی که موجب آسیب به سیستم شنوایی می شونداین گروه از داروهای اتوتوکسیک بیشترین میزان تاثیر را دارند و در بین آنها استرپتومایسین و جنتامایسین باعث صدمه به سیستم تعادلی می شوند و سایر انها از قبیل کانامایسین، دی هیدرواسترپتومایسین، نئومایسین، آمیکاسین و توبرامایسین باعث ایجاد سمیت ناحیه ی حلزونی شنوایی می گردد.
داروهای ضد التهاب:
این داروها و به خصوص انواعی که از نوع غیر استروئیدی یا NSAIDهستند برای کاهش و کنترل درد به کار می روند . از انواع داروهای اتوتوکسیک به حساب می آیند و مصرف قرص هایی مثل آسپرین،ایبو پروفن، ژلوفن و ناپروکسن در دوز بالا می تواند موجب به ایجاد کم شنوایی شود. که معمولا با وزوز گوش همراه است.
icon داروهای دیورتیک یا ادرار آور
در این گروه ، آن داروهایی که به نام دیورتیک لوپ معروف هستند و ترشح اب و نمک را د رکلیه تنظیم می نمایند، به عنوان اتوتوکسیک شناخته می شوند و معمولا در درمان ادماتوز،هایپرکلسمیای شدید و فشار خون تجویز می شوند . تاثیر مخربی که این گروه بر روی سیستم شنوایی می گذارد این است که به سلول های مویی و نوار عروقی (استریا واسکولاریس) آسیب می رساند و موجب ایجاد کم شنوایی می گردد . البته اثر این دسته از اتوتوکسیک ها بر خلاف انواع ضد التهاب و آنتی بیوتیک ها، موقتی می باشد هر چند که دارای علایمی مثل احساس سنگینی و وزوز گوش می باشد . اگر از طریق وریدی تزریق شوند باعث ایجاد اختلال در سیستم شنوایی نمی شوند.
داروهای ضد مالاریا:
کینین و کلوروکین داروهایی از این دسته هستند که دارای ویژگی اتوتوکسیک هستند و در فرکانس های بالا کم شنوایی ایجاد می نمایند. مصرف آنها با دوز پایین نیز چنین اختلالی را پدید می اورد و به پیچ پایه ی حلزون گوش اسیب می زند . نوع اختلال کم شنوایی ایجاد شده توسط این داروها متقارن، برگشت پذیر و دو طرفه می باشد.
داروهای موضعی:
پلی میکسین B  و پروپیلن گلیکول برای درمان عفونت های گوش میانی با اگزما استفاده می شوند که می توانند اثر مخرب بر از بین بردن سلولهای مویی داشته باشند . زیرا این داروها از نوع اتوتوکسیک های آنتی بیوتیکی هستند.
داروهای شیمی درمانی:
بلئومایسین، فلوروراسیل، نیتروژن موستارد ، سیس پلاتینوم از جمله داروهایی هستند که در درمان سرطان استفاده می شوند ولی از عوارض جانبی آنها درد، وزوز، کم شنوایی از ( نوع دو طرفه و در فرکانس های بالا ) می باشد. اگر مصرف این داروها ادامه یابد به علت اینکه اتوتوکسیک هستند فرد در فرکانس های پایین نیز دچار کم شنوایی می گردد . در این بین داروی سیس پلاتینوم به سلولهای مویی حلزون گوش اسیب می رساند و موجب ایجاد کم شنوایی دائمی می گردد .

1  |  ماهان سمعک  |  بازدید: 1180



نظر کاربران نظر شما:

نظر کاربران نظر شما:

نظر کاربران نظر شما:


دکتر اکرم پوربخت

دکتر اکرم پوربخت

متخصص شنوایی و تعادل

021-22250541

دکتر آرزو بیگدلی

دکتر آرزو بیگدلی

شنوایی شناس

021-22005047

دکتر سعید اعرابی

دکتر سعید اعرابی

متخصص شنوایی سنجی

021-88140985

دکتر سعید فراهانی

دکتر سعید فراهانی

متخصص شنوایی و تعادل

021-88870928

دکتر ایوب ولدبیگی

دکتر ایوب ولدبیگی

شنوایی سنجی و سرگیجه شناسی

021-22648270

دکتر مسلم شعبانی

دکتر مسلم شعبانی

دکترای شنوایی شناسی

021-22180100

دکتر فرنوش جاراللهی

دکتر فرنوش جاراللهی

شنوایی شناسی کودکان

021-22228051

دکتر نیما رضا زاده

دکتر نیما رضا زاده

شنوایی سنجی و سرگیجه شناسی

021-88058723

دکتر محسن احدی

دکتر محسن احدی

شنوایی شناسی مرکزی

021-22250541

کلینیک شنوایی سعادت آباد

کلینیک شنوایی سعادت آباد


کلینیک شنوایی و زنگ گوش

کلینیک شنوایی و تعادل بهار

کلینیک شنوایی و تعادل بهار


شنوایی سنجی و سرگیجه شناسی

کلینیک شنوایی، سرگیجه پاستور

کلینیک شنوایی، سرگیجه پاستور


شنوایی سنجی و سرگیجه شناسی

کلینیک سرگیجه تهران سنترال

کلینیک سرگیجه تهران سنترال


شنوایی سنجی و سرگیجه شناسی

شبکه های اجتماعی کلینیک:


تلگرام کلینیک دکتر مروستی
آپارات کلینیک دکتر مروستی
اینستاگرام کلینیک دکتر مروستی

رسالت ما

کلینیک فوق تخصصی گوش و حلق و بینی دکتر مروستی به پاس نکوداشت پدر بزرگم دکتر غلامحسین علیم مروستی استاد جراحی گوش و حلق و بینی دانشگاه تهران و بنیان گذار جراحی های نوین در این رشته و برای استمرار راه آن استاد بزرگوار و پدر عزیزم دکتر رضا علیم مروستی برای خدمت رسانی هر چه بهتر به هم میهنان شریفم پایه گذاری و در حال احداث می باشد.
این مرکز با امکانات جراحی های محدود در امر گوش و حلق و بینی و ‌همچنین سایر جراحی های محدود پلاستیک و انواع جراحی های محدود عمومی به همراه کلینیک پوست و مو، زیبایی در خدمت مراجعین محترم خواهد بود و با تکیه بر سابقه کهن در امر درمان همراه شما هموطنان گرامی در مسیر سلامتی خواهد بود. دکتر غلامحسین علیم مروستی
۹۶/۰۴/۰۵           

تلفن:
021-26230000
ایمیل:
info@marvasticlinic.com
آدرس:
مقدس اردبیلی، خیابان الف، چنگیزی، پ2
لیست بیمه ها:
به زودی منتشر می شود



روابط عمومی:
0910-2167366
روابط عمومی:
0910-2167366
تعیین وقت قبلی:
0910-3345948
تعیین وقت قبلی:
0910-3345948

  © Copyright 2022 - All rights reserved by marvasticlinic.com - Developed: LoginBrands.com  Valid XHTML 1.0 Transitional