کلینیک دکتر مروستی
نسخه فارسی کلینیک مروستی نسخه انگلیسی کلینیک مروستی نسخه عربی کلینیک مروستی
    
کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی
×
کلینیک دکتر مروستی


داروی اتامبوتول:


داروی اتامبوتول جز دسته داروهایی آنتی‌بیوتیکی است که سال‌هاست برای کنترل و درمان بیماری سل مورداستفاده قرار می‌گیرد. روش استفاده از این دارو به این صورت است که این دارو به‌تنهایی مورداستفاده قرار نگرفته و معمولاً همراه با حداقل یک داروی دیگر ضد سل مصرف می‌شود. این دارو ممکن است برای اهداف غیر از مواردی که در این راهنمای دارویی ذکرشده، استفاده شود. در این مقاله به معرفی و بررسی نکات مهم، ویژگی‌ها و عوارض جانبی این دارو می‌پردازیم.
هشدار مهم قبل از استفاده از داروی اتامبوتول:
استفاده از این دارو می‌تواند چه در کوتاه‌مدت و چه بلندمدت سبب بروز مشکلاتی در بینایی یا کاهش سطح بینایی در فرد استفاده‌کننده از این دارو شود. لذا اگر فرد دارای مشکلاتی در بینایی یا عملکرد چشمان خود هست، بهتر است که قبل از استفاده از این دارو در مورد مشکلات متعاقب استفاده و روش کنترل آن‌ها با پزشک معالج خود مشورت کند.
نکاتی که باید  قبل از استفاده از این دارو  بدانید:
اگر فرد مصرف کننده به  این دارو آلرژی داشته باشد، نباید از این دارو استفاده کند. اگر فرد استفاده کنده این دارو دچار اختلالی با نام نوریت اپتیک (التهاب رشته‌های عصبی پشت چشم) باشد احتمال دارد که نتواند این دارو را استفاده کرده و باید به دنبال جایگزینی برای آن باشد. در این مواقع معمولاً تصمیم بر عهده گروه معالج و در رأس آن‌ها پزشک است که با داشتن اختلال چشمی بیمار ادامه درمان با این دارو انجام شود و با استفاده از یک یا چند داروی دیگر.
اگر فرد در حین استفاده از این دارو دچار مشکلاتی در میزان بینایی خود شد باید در اولین زمان ممکن این موارد را به پزشک خود اطلاع دهد تا تصمیم در مورد قطع یا ادامه استفاده از این دارو در درمان بیماری سل گرفته شود. از آنجایی‌که کودکان و افراد با درجات بالایی از ناتوانی یا گاها افراد بسیار سالخورده ممکن است قادر به گفت در مورد این مشکل نباشند نیاز است که خانواده فرد و همچنین گروه درمان این افراد را تحت نظارت مستقیم قرار داده و فرایند درمانی آن‌ها را به‌طور منظم تحت پایش قرار دهد.
در این موارد برای اینکه مطمئن شوید مصرف این دارو برای شما ایمن است و خطری در پی ندارد، با پزشک مشورت کنید:
ابتلای به مشکلات التهابی چشم مانند یووئیت یا ایریتیس ؛
دچار شدن به مشکلات چشمی در اثر از ابتلای به بیماری دیابت ؛
ابتلای به بیماری کاتاراکت (آب ‌مروارید )؛
دچار شدن به بیماری‌های کبدی؛
ابتلای به بیماری‌های کلیوی؛ یا
ابتلای به بیماری نقرس.
FDA از نظر خطرات مرتبط با دوران بارداری داروی اتامبوتول را در گروه C قرار داده است. معلوم نیست که این دارو به یک جنین آسیب می‌رساند یا نه. اگر باردار هستید یا می‌خواهید شوید به پزشک خود در این زمینه اطلاع داده و از این دارو بدون توصیه پزشک استفاده نکنید. معلوم نیست که این دارو می‌تواند از طریق تغذیه با شیر مادر به نوزاد انتقال یابد و ممکن است به یک کودک شیرخوار آسیب برساند یا نه. شما در طول مصرف این دارو نباید نوزاد شیرخوار خود را با شیر مادر تغذیه کنید و اگر کودک خود را با شیر مادر تغذیه می‌کنید، به پزشک خود در این زمینه اطلاع دهید.
استفاده از داروی اتامبوتول توسط افراد زیر ۱۳ سال مورد تایید FDA نبوده و بدون تجویز پزشک معالج ممنوع است.
روش مصرف داروی اتامبوتول:
داروی اتامبوتول را دقیقاً همانطور که توسط پزشک شما تجویز می‌شود، مصرف کنید. راهنمایی‌های بر روی برچسب نسخه خود را خوانده و براساس آن عمل کنید. دکتر شما ممکن است گاهی اوقات دوز داروی شما  را برای اطمینان برای گرفتن  بهترین نتایج،  تغییر دهید. این دارو  را در مقادیر بزرگتر و یا کوچکتر از مقادیر  توصیه شده مصرف نکنید. در مورد استفاده از این دارو ما با چند حالت مواجه هستیم اول اینکه فرد برای اولین بار به بیماری سل مبتلا شده باشد در حالت بعدی ممکن است فرد دچار ابتلای دوباره به مرحله حاد و عود بیماری و یا شکست درمان شود. باید در مورد قرار داشتن در هرکدام از این شرایط فرد بیمار به پزشک و مراقب سلامت خود اطلاع دهد. این شرایط ممکن است سبب تفاوت در رژیم‌درمانی شود.
استفاده از این دارو می‌تواند همراه با غذا یا به‌تنهایی و همراه با آب باشد. البته به یاد داشته باشید که در صورت بروز مشکلات گوارشی و معده، احتمال دارد که روش استفاده از این دارو همراه با غذا باشد.
یکی دیگر از موارد در رژیم‌درمانی مبتنی بر این دارو تجویز این دارو بر مبنای وزن بیمار است. لذا اگر فرد دچار تغییر در دوز اعم از کاهش یا افزایش شد نیاز است که برای بررسی بیشتر یا احیاناً تغییر دوز به گروه‌درمانی خبر دهد.
با توجه به مشکلاتی که ممکن است در سطوح بینایی فرد رخ دهد راه پیشگیری از این مورد پایش منظم بینایی فرد استفاده‌کننده از این دارو است. به خاطر پیشگیری از ایجاد خطا در برآورد بینایی فرد اگر از عینک استفاده می‌کند آن را به همراه داشته باشد.
به‌جز بینایی دیگر فاکتورهایی مانند سطح سلول‌های خونی، عملکرد دستگاه کلیوی و عملکرد کبد فرد نیز ممکن است نیاز به پایش منظم داشته باشند.

0  |  مجله قرمز  |  بازدید: 508



نظر کاربران نظر شما:

نظر کاربران نظر شما:

نظر کاربران نظر شما:


دکتر رضا نادری

دکتر رضا نادری

جراح دندانپزشک

021-44041266

دکتر نسرین ابراهیمی

دکتر نسرین ابراهیمی

پوست و مو و زيبايى

021-77866186

دکتر علی ابراهیمی

دکتر علی ابراهیمی

متخصص گوش و حلق و بینی

021-88622443

دکتر رضا افتخار آشتیانی

دکتر رضا افتخار آشتیانی

متخصص پروتز و زیبایی

021-88065656

دکتر کامران محمدی جنیدی

دکتر کامران محمدی جنیدی

پوست و مو و زيبايى

021-36032216

دکتر علی بخشنده فر

دکتر علی بخشنده فر

متخصص جراحی دهان و فک

021-77729100

دکتر مجید نداف‌ کرمانی

دکتر مجید نداف‌ کرمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک

021-22134997

دکتر میلاد افشار قاسملو

دکتر میلاد افشار قاسملو

جراح دندانپزشک

021-26140134

دکتر امید ثابت مهر

دکتر امید ثابت مهر

جراحی پلاستیک و زیبایی

021-22927266

دکتر کامران جلالی

دکتر کامران جلالی

فوق دکترای هومیوپاتی

021-22800703

کلینیک تخصصی آپاما

کلینیک تخصصی آپاما


پوست و مو و زيبايى

پلی کلینیک شبانه روزی ساج

پلی کلینیک شبانه روزی ساج


گوش و حلق و بینی

مرکز فوق تخصصی گلبرگ

مرکز فوق تخصصی گلبرگ


پوست، مو و لیزر

کلینیک میرداماد

کلینیک میرداماد


کلینیک گوش و حلق و بینی

شبکه های اجتماعی کلینیک:


تلگرام کلینیک دکتر مروستی
آپارات کلینیک دکتر مروستی
اینستاگرام کلینیک دکتر مروستی

رسالت ما

کلینیک فوق تخصصی گوش و حلق و بینی دکتر مروستی به پاس نکوداشت پدر بزرگم دکتر غلامحسین علیم مروستی استاد جراحی گوش و حلق و بینی دانشگاه تهران و بنیان گذار جراحی های نوین در این رشته و برای استمرار راه آن استاد بزرگوار و پدر عزیزم دکتر رضا علیم مروستی برای خدمت رسانی هر چه بهتر به هم میهنان شریفم پایه گذاری و در حال احداث می باشد.
این مرکز با امکانات جراحی های محدود در امر گوش و حلق و بینی و ‌همچنین سایر جراحی های محدود پلاستیک و انواع جراحی های محدود عمومی به همراه کلینیک پوست و مو، زیبایی در خدمت مراجعین محترم خواهد بود و با تکیه بر سابقه کهن در امر درمان همراه شما هموطنان گرامی در مسیر سلامتی خواهد بود. دکتر غلامحسین علیم مروستی
۹۶/۰۴/۰۵           

تلفن:
021-26230000
ایمیل:
info@marvasticlinic.com
آدرس:
مقدس اردبیلی، خیابان الف، چنگیزی، پ2
لیست بیمه ها:
به زودی منتشر می شود



روابط عمومی:
0910-2167366
روابط عمومی:
0910-2167366
تعیین وقت قبلی:
0910-3345948
تعیین وقت قبلی:
0910-3345948

  © Copyright 2022 - All rights reserved by marvasticlinic.com - Developed: LoginBrands.com  Valid XHTML 1.0 Transitional