کلینیک دکتر مروستی
نسخه فارسی کلینیک مروستی نسخه انگلیسی کلینیک مروستی نسخه عربی کلینیک مروستی
    
کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی
×
کلینیک دکتر مروستی


ساییدگی دندان ها:


هنگامی که اولین دندانها از لثه بیرون میزنند، سالم و دست نخورده هستند اما به مرور زمان ساییده و مستهلک می شوند. برخی افراد بیشتر از دیگران دندانهایشان را میسایند. دندان ها به چهار شیوه، ساییده و مستهلک می شوند: ابریژن (Abrasion)، اتریشن (Attrition)، فرسایش (Erosion) و ابفرکشن (Abfraction). در اینجا با هر یک از این موارد بیشتر آشنا میشوید.
هنگامی که اولین دندانها از لثه بیرون میزنند، سالم و دست نخورده هستند اما به مرور زمان ساییده و مستهلک میشوند. برخی افراد بیشتر از دیگران دندانهایشان را میسایند.
دندانها به چهار شیوه، ساییده و مستهلک میشوند: ابریژن (Abrasion)، اتریشن (Attrition)، فرسایش (Erosion) و ابفرکشن (Abfraction). در اینجا با هر یک از این موارد بیشتر آشنا میشوید.
ابریژن:
ابریژن زمانی اتفاق می افتد که اشیائی در تماس با سطح دندانها قرار میگیرند و به صورت مکانیکی دندان را میسایند. یک شیوه متداول سایش دندان به واسطه ابریژن جویدن یا گاز گرفتن ابزارهایی مانند مداد یا لباس و یا استفاده از دندانها به عنوان ابزاری برای باز کردن بسته بندی ها و یا شکستن آجیل است. برخی از نمونه های دیگر آن به صورت زیر است:
هنگامی که دندان خود را مسواک میزنید، مواد زبر و ساینده شن مانند داخل خمیر دندان ممکن است به مرور ساختار دندان را خراب کنند. تحت شرایط معمولی این وضعیت نمیتواند موجب ساییدگی قابل توجه ساختار دندان شود اما افرادی که دندانهایشان را سفت یا خیلی زیاد مسواک میزنند دچار ساییدگی قابل توجهی در دندانهایشان میشوند. یکی از دلایل زرد شدن دندانها با افزایش سن، همین امر است به این معنی که لایه مینای دندان از بین رفته و عاج در معرض دید قرار گرفته است.
جویدن مداد یا اشیاء دیگر
جویدن غذا
اتریشن
اتریشن به عنوان ساییدگی ساختار دندان به واسطه تماس دندان با دندان تعریف میشود. مقداری اتریشن به مرور زمان، طبیعی است و به همین علت تیغه های سطح جونده دندانها گردتر میشوند. اتریشن در صورتی مشکل ساز میشود که فرد مرتبا دندانهای خود را به هم میفشارد یا میساید (دندان قروچه). بسیاری از افراد شب هنگام در خواب بدون این که خود متوجه باشند دندان قروچه میکنند. در این افراد میتوان از محافظ دهان استفاده کرد تا از ساییدگی دندانها جلوگیری شود. اگر دندان قروچه دارید، با کلینیک دندانپزشکی دکتر مروستی تماس بگیرید.
در کتاب Functional Occlusion پیتر داوسون بیان شده است: "هنگامی که ساییدگی از مینای دندان گذشته و به لایه نرمتر عاج میرسد، سایش هفت برابر سریعتر میشود. " بنابراین بهتر است هر چه سریعتر به فکر جلوگیری از این وضعیت باشید چرا که اگر مینای دندانتان از بین برود، وضعیتتان بدتر میشود.
فرسایش:
فرسایش زمانی اتفاق می افتد که نوشیدنیها و غذاهای اسیدی مصرف میکنید. علت ایجاد پوسیدگی دندان وجود پلاکهای سطح دندان است که با تغذیه از قند موجود در دهان اسید تولید کرده و به مرور زمان دندان را حل میکنند. هر بار که اسید در تماس با دندانهای ما قرار میگیرد، مقداری از بلورهایی که ساختار دندان را تشکیل میدهند حل میکند. در اینجا با چند شیوه تماس اسید با دندانها آشنا میشوید:
خوردن و نوشیدنی مواد اسیدی:
استفراغ (به واسطه آنفلوانزا یا اختلالات خوردن مانند بولیمی یا هر وضعیت دیگر) که باعث میشود محتویات اسیدی معده در تماس با دندانها قرار گرفته و آنها را حل کند.
اگر بیماری رفلاکس معده دارید (GERD)، دهان شما دائما به واسطه اسید معده که بالا آمده اند، اسیدی میشود.
قرار دادن داروهای اسیدی در دهان. برخی افراد قرصهای ویتامین ث را در دهان گذاشته و میمکند. برخی نیز اسپیرین را برای دندان درد استفاده میکنند تا دردشان آرام بگیرد. این داروها اسیدی هستند و موجب خوردگی و فرسایش دندان می شوند.
جویدن تنباکو
ابفرکشن:
ابفرکشن به ساییدگی در خط لثه گفته میشود که منشا آن مورد بحث است. برخی کارشناسان معتقدند این وضعیت به واسطه استرسی که بر دندانها در هنگام جویدن و گاز گرفتن وارد میشود به وجود می آید و برخی دیگر نظرشان بر این است که علت آن شن ریزه های موجود در خمیر دندانهاست. در کتاب داوسون که در بالا به آن اشاره شد، آمده است: "چیزی که به آن ضایعات ابفرکشن میگوییم، در واقع حاصل سوء استعمال خمیر دندان است. "
ضایعات ابفرکشن تیغه ای یا گوه ای شکل بوده و معمولا در کناره گونه ای دندانها دیده میشوند. در کتاب Oral and Maxillofacial Pathology نِویل ابفرکشن به این صورت توضیح داده شده است: "نواقصی که عمیق، باریک و V  شکل هستند... اغلب بر یک دندان تاثیر گذاشته و دندانهای مجاور آن دچار این مشکل نیستند. به علاوه گاهی این ضایعات زیر لثه ای هستند در حالی که زیر لثه معمولا از فرسایش و سایش محافظت میشود. "
نتیجه:
دندانها به اشکال مختلف دچار ساییدگی میشوند اما بسیاری از این موارد قابل پیشگیری هستند. اکنون که با عوامل ساییدگی و فرسایش آشنا شدید، میتوانید برای کاهش آن از همین حالا اقدام کنید.

1  |  شفاگستر  |  بازدید: 1931



نظر کاربران نظر شما:

نظر کاربران نظر شما:

نظر کاربران نظر شما:


دکتر مهدی سمیعی

دکتر مهدی سمیعی

ایمپلنتولوژیست

021-88300177

دکتر میلاد افشار قاسملو

دکتر میلاد افشار قاسملو

جراح دندانپزشک

021-26140134

دکتر محمد علی فیاض‌ مهر

دکتر محمد علی فیاض‌ مهر

فلوشیپ ایمپلنت

021-44010079

دکتر طاهره معصوم

دکتر طاهره معصوم

دندانپزشک کودکان

021-22785752

دکتر زهره سادات نوروز زاده

دکتر زهره سادات نوروز زاده

جراح دندانپزشک

021-88583040

دکتر وحید عارفی

دکتر وحید عارفی

جراح و متخصص بیماری های لثه

021-22894247

دکتر مصطفی صولتی

دکتر مصطفی صولتی

متخصص جراحی لثه و ایمپلنت

021-77736804

دکتر موفق فولادگر

دکتر موفق فولادگر

دندانپزشک زیبایی

021-22089003

دکتر علی بخشنده فر

دکتر علی بخشنده فر

متخصص جراحی دهان و فک

021-77729100

دکتر الهام حاتم زاده

دکتر الهام حاتم زاده

متخصص دندانپزشکی کودکان

021-22250678

دندانپزشکی آراد

دندانپزشکی آراد


جراح دندانپزشک - فلوشیپ ایمپلنت

کلینیک ماهرو

کلینیک ماهرو


کلینیک دندانپزشکی

کلینیک دندانپزشکی فروردین

کلینیک دندانپزشکی فروردین


خدمات دندانپزشکی

کلینیک دندانپزشکی دروس

کلینیک دندانپزشکی دروس


کلیه خدمات دندانپزشکی

شبکه های اجتماعی کلینیک:


تلگرام کلینیک دکتر مروستی
آپارات کلینیک دکتر مروستی
اینستاگرام کلینیک دکتر مروستی

رسالت ما

کلینیک فوق تخصصی گوش و حلق و بینی دکتر مروستی به پاس نکوداشت پدر بزرگم دکتر غلامحسین علیم مروستی استاد جراحی گوش و حلق و بینی دانشگاه تهران و بنیان گذار جراحی های نوین در این رشته و برای استمرار راه آن استاد بزرگوار و پدر عزیزم دکتر رضا علیم مروستی برای خدمت رسانی هر چه بهتر به هم میهنان شریفم پایه گذاری و در حال احداث می باشد.
این مرکز با امکانات جراحی های محدود در امر گوش و حلق و بینی و ‌همچنین سایر جراحی های محدود پلاستیک و انواع جراحی های محدود عمومی به همراه کلینیک پوست و مو، زیبایی در خدمت مراجعین محترم خواهد بود و با تکیه بر سابقه کهن در امر درمان همراه شما هموطنان گرامی در مسیر سلامتی خواهد بود. دکتر غلامحسین علیم مروستی
۹۶/۰۴/۰۵           

تلفن:
021-26230000
ایمیل:
info@marvasticlinic.com
آدرس:
مقدس اردبیلی، خیابان الف، چنگیزی، پ2
لیست بیمه ها:
به زودی منتشر می شود



روابط عمومی:
0910-2167366
روابط عمومی:
0910-2167366
تعیین وقت قبلی:
0910-3345948
تعیین وقت قبلی:
0910-3345948

  © Copyright 2022 - All rights reserved by marvasticlinic.com - Developed: LoginBrands.com  Valid XHTML 1.0 Transitional