کلینیک دکتر مروستی
نسخه فارسی کلینیک مروستی نسخه انگلیسی کلینیک مروستی نسخه عربی کلینیک مروستی
    
کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی
×
کلینیک دکتر مروستی


عوارض دندانپزشکی مکیدن انگشت:


گاهی اوقات والدین نگران عادت مکیدن انگشت در کودکان خود هستند و از دندانپزشکان راهکارهایی را برای ترک این عادت جویا میشوند. مکیدن انگشت یک واکنش طبیعی در کودک است که از دوران جنینی شروع میشود و والدین باید مطمئن باشند این عادت برای کودک در حال رشد چیز عجیبی نیست. اما اگر این عادت پس از 5 یا 6 سالگی ادامه پیدا کند بر وضعیت دندانهای دائمی تاثیر میگذارد و احتمال حرکت نامناسب دندانها و مال اکلوژن را افزایش میدهد.
عادت مکیدن انگشت چقدر شیوع دارد؟
بازبینی مقالات و تحقیقات نشان میدهند شیوع مکیدن انگشت بسته به جمعیت و سن مورد بحث، تفاوت زیادی دارد. گزارش شده است که 50 درصد از کودکان ممکن است در طفولیت این عادت را داشته باشند اما تنها 2 درصد از آنها تا 12 سالگی این عادت را حفظ میکنند. در پژوهشی که در سال 1991 بر روی کودکان داندین نیوزلند (Dunedin ) صورت گرفت، گزارش شد که بیش از 11 درصد از جمعیت مورد مطالعه هنوز تا 11 سالگی انگشت خود را می مکیدند. شیوع مکیدن پستانک در نوزادان به طور کلی 20 تا 35 درصد گزارش شده است که به نظر میرسد اخیرا در غرب این مقدار به طور قابل توجهی افزایش و مطابق آن مکیدن انگشت کاهش داشته است. خبر خوب برای والدین این است که مکیدن پستانک به ندرت منجر به مکیدن انگشت میشود و معمولا در سن 3 سالگی کنار گذاشته میشود. به نظر میرسد در بیشتر موارد  مکیدن انگشت عادتی اکتسابی است و فاکتورهایی مانند طول دوره تغذیه از شیر مادر، مدت شیر خوردن، ناراحتیهای مربوط به تغذیه و استرس روانشناختی در بروز این عادت تاثیر کمی داشته یا اصلا تاثیری ندارند.
چه زمانی باید انگشت مکیدن متوقف شود؟
به طور کلی اگر عادت مکیدن انگشت پیش از بیرون زدن دندانهای دائمی متوقف شود، هیچ تاثیری بر دندان های دائمی در بلند مدت نمیگذارد. اما در صورتی که این عادت ادامه پیدا کند و در دوران بیرون زدن دندانهای دائمی نیز وجود داشته باشد، ممکن است منجر به مال اکلوژن شود که دیگر با متوقف شدن عادت خود به خود حل نمیشود. از جمله شایعترین عوارضی که حاصل مکیدن انگشت است بیرون زدن دندانهای پیشین بالایی، افزایش اورجت، اوپن بایت دندانهای جلویی و کراس بایت دندانهای عقبی می باشد. این عوارض حاصل ترکیبی از فشار مستقیم به دندان (ناشی از مکیدن انگشت) و تغییر در فشاری است که از سمت لب، گونه و زبان به دندانها وارد میشود. دندانهای پیشین پایینی بسته به جهت فشار انگشت، به جلو یا عقب رانده میشوند. عدم تقارن قوس بالا و پایین نیز ممکن است اتفاق بیفتد. به علت موقعیت پایینتر زبان کراس بایت در دندانهای عقبی ایجاد میشود. همچنین افزایش فشار گونه در حین مکیدن انگشت باعث میشود قوس ماگزیلاری V شکل شود. مکیدن انگشت در رویش طبیعی دندانهای پیشین اختلال ایجاد مینماید و همچنین باعث بیرون زدن بیش از حد دندانهای عقبی میشود که حاصل این دو اوپن بایت جلوی دندانها می باشد. بیرون زدن بیش از حد دندانهای عقبی حاصل موقعیت پایینتر فک پایینی برای تطبیق با وضعیت مکیدن انگشت می باشد.
مکیدن انگشت همیشه منجر به حرکت دندانها نمیشود. مطالعات نشان میدهند برای حرکت دادن دندان نیروی بسیار کم اما مداوم و به مدت طولانی لازم است. تصور میشود آستانه آن 6 ساعت باشد. بنابراین اگر مکیدن آهسته و خفیف انگشت در طول شب ادامه یابد، تغییرات قابل توجهی در وضعیت دندانها در بلند مدت ایجاد میشود در صورتی که اگر مکیدن انگشت شدید باشد اما به صورت متناوب انجام شد تاثیر جزئی بر حرکت دندانها خواهد داشت. بررسی انگشتهای کودک مشخص میکند این عادت تا چه حد شدت دارد. ایجاد تاول و پینه در انگشت به واسطه عادت مداوم مکیدن انگشت امری شایع است. اگر چه به نظر میرسد تاثیر آن عمدتا بر دنتو آلوئولار می باشد اما برخی مطالعات نشان میدهند تغییراتی در قاعده اسکلتی نیز ممکن است اتفاق بیفتد به ویژه در شرایطی که رشد متوقف شده است در حالی که مکیدن انگشت همچنان ادامه دارد. تاثیرات ثانویه آن میتواند شامل تغییر عملکرد زبان از جمله فشار زبان (tongue-thrust) (فشاری که زبان در حین بلع به دندانهای جلو فشار وارد میکند) و تغییر تکلم باشد. اگر زبان یا لب پایینی پشت دندانهای پیشین و بیرون زده فک بالا بمانند ممکن است حتی پس از توقف مکیدن انگشت، مال اکلوژن باقی بماند.

1  |  شفاگستر  |  بازدید: 1094



نظر کاربران نظر شما:

نظر کاربران نظر شما:

نظر کاربران نظر شما:


دکتر میلاد افشار قاسملو

دکتر میلاد افشار قاسملو

جراح دندانپزشک

021-26140134

دکتر رضا نادری

دکتر رضا نادری

جراح دندانپزشک

021-44041266

دکتر مهدی سمیعی

دکتر مهدی سمیعی

ایمپلنتولوژیست

021-88300177

دکتر ژاله باقری

دکتر ژاله باقری

دندانپزشک عمومی

021-44033679

دکتر طاهره معصوم

دکتر طاهره معصوم

دندانپزشک کودکان

021-22785752

دکتر حنانه قدیریان

دکتر حنانه قدیریان

متخصص ارتودنسی دندان

021-88811744

دکتر وحید عارفی

دکتر وحید عارفی

جراح و متخصص بیماری های لثه

021-22894247

دکتر رضا افتخار آشتیانی

دکتر رضا افتخار آشتیانی

متخصص پروتز و زیبایی

021-88065656

دکتر محمد علی فیاض‌ مهر

دکتر محمد علی فیاض‌ مهر

فلوشیپ ایمپلنت

021-44010079

دکتر الهام حاتم زاده

دکتر الهام حاتم زاده

متخصص دندانپزشکی کودکان

021-22250678

کلینیک ماهرو

کلینیک ماهرو


کلینیک دندانپزشکی

کلینیک دندانپزشکی فروردین

کلینیک دندانپزشکی فروردین


خدمات دندانپزشکی

دندانپزشکی آراد

دندانپزشکی آراد


جراح دندانپزشک - فلوشیپ ایمپلنت

کلینیک دندانپزشکی دروس

کلینیک دندانپزشکی دروس


کلیه خدمات دندانپزشکی

شبکه های اجتماعی کلینیک:


تلگرام کلینیک دکتر مروستی
آپارات کلینیک دکتر مروستی
اینستاگرام کلینیک دکتر مروستی

رسالت ما

کلینیک فوق تخصصی گوش و حلق و بینی دکتر مروستی به پاس نکوداشت پدر بزرگم دکتر غلامحسین علیم مروستی استاد جراحی گوش و حلق و بینی دانشگاه تهران و بنیان گذار جراحی های نوین در این رشته و برای استمرار راه آن استاد بزرگوار و پدر عزیزم دکتر رضا علیم مروستی برای خدمت رسانی هر چه بهتر به هم میهنان شریفم پایه گذاری و در حال احداث می باشد.
این مرکز با امکانات جراحی های محدود در امر گوش و حلق و بینی و ‌همچنین سایر جراحی های محدود پلاستیک و انواع جراحی های محدود عمومی به همراه کلینیک پوست و مو، زیبایی در خدمت مراجعین محترم خواهد بود و با تکیه بر سابقه کهن در امر درمان همراه شما هموطنان گرامی در مسیر سلامتی خواهد بود. دکتر غلامحسین علیم مروستی
۹۶/۰۴/۰۵           

تلفن:
021-26230000
ایمیل:
info@marvasticlinic.com
آدرس:
مقدس اردبیلی، خیابان الف، چنگیزی، پ2
لیست بیمه ها:
به زودی منتشر می شود



روابط عمومی:
0910-2167366
روابط عمومی:
0910-2167366
تعیین وقت قبلی:
0910-3345948
تعیین وقت قبلی:
0910-3345948

  © Copyright 2022 - All rights reserved by marvasticlinic.com - Developed: LoginBrands.com  Valid XHTML 1.0 Transitional