کلینیک دکتر مروستی
نسخه فارسی کلینیک مروستی نسخه انگلیسی کلینیک مروستی نسخه عربی کلینیک مروستی
    
کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی
×
کلینیک دکتر مروستی


عوامل خطر گره تیروئید:


عوامل خطر برای ایجاد  گره های تیروئید عبارتند از:
سابقه خانوادگی:
داشتن والدین یا خواهر و برادرانی که به گره های تیروئید یا تیروئید یا سایر سرطان های غدد درون ریز مبتلا شده اند، احتمال ابتلا به ندول ها را افزایش می دهد.
سن:
با افزایش سن، احتمال بروز ندول ها افزایش می یابد.
جنسیت:
زنان نسبت به مردان بیشتر به گره های تیروئید مبتلا می شوند.
قرار گرفتن در معرض پرتودرمانی
سابقه قرار گرفتن در معرض پرتونگاری در ناحیه سر و گردن (اقدامات درمانی، نه روش های تشخیصی، مانند سی تی اسکن) خطر ابتلا به گره را افزایش می دهد.
عوامل خطر برای ایجاد ندول های سرطانی تیروئید عبارتند از:
سابقه خانوادگی سرطان تیروئید:
گره ای که سخت است یا به ساختار مجاور چسبیده است
جنسیت مرد:
سن کمتر از 20 سال و بالای 70 سال
قرار گرفتن در معرض تشعشع:
پرتوهای یونیزاسیون با افزایش کمی خطر ابتلا به سرطان تیروئید همراه است. خطر بسیار اندک است و میزان قرار گرفتن در معرض اشعه روزمره باید از قدرت اشعه ایکس بیشتر باشد. به طور معمول بین قرار گرفتن در معرض پرتونگاری و پیشرفت سرطان تیروئید 5 سال یا بیشتر تاخیر وجود دارد. بین دهه های 1920 تا 1950 از تابش برای درمان برخی از مشکلات سر و گردن، مانند تورم لوزه، شرایط خاص پوست (مانند آکنه شدید) و سینوزیت استفاده می شد.
گره های تیروئید:
آزمایشاتی در مورد احتمال ابتلا به سرطان تیروئید به دلیل قرار گرفتن در معرض اشعه در ایالات متحده انجام شده است. این مطالعات اپیدمیولوژیک مشخص کرد که آزمایش های هسته ای احتمالاً در طی دهه های آینده تعداد سرطان های تیروئید در آمریکایی ها را افزایش می دهد. با این حال، خطرات برای آن دسته از بیمارانی که سال ها در نزدیکی سایت های آزمایش زندگی می کنند، بیشتر است.
با وجود خطرات، سرطان تیروئید هنوز هم نسبتاً نادر و معمولاً بسیار قابل درمان است. انواع ارثی سرطان تیروئید بسیار نادر است. یک نوع سرطان تیروئید که ممکن است پیوند ژنتیکی بالاتری داشته باشد، سرطان تیروئید مدولاری نامیده می شود. تقریباً فقط 3٪ از کل سرطان های تیروئید سرطان گره تیروئید هستند و از این تعداد، کمتر از نیمی از آن ها وراثتی هستند.
چه عواملی باعث ایجاد گره های تیروئید می شود؟
گره های تیروئید ممکن است یک یا چند عدد باشد:
غده تیروئید که حاوی چندین گره است و به آن گواتر مولتی مدولار گفته می شود.
اگر گره پر از مایع یا خون شود، به آن کیست تیروئید گفته می شود.
اگر گره، هورمون تیروئید را بصورت غیرقابل کنترل (بدون توجه به نیاز بدن) تولید کند، گره تحت عنوان خودمختار شناخته می شود.
چنین گره ای ممکن است باعث بروز علائم و نشانه های زیاد هورمون تیروئید یا پرکاری تیروئید شود. در موارد نادری، بیماران دارای گره های تیروئید ممکن است هورمون تیروئید خیلی کم یا کم کاری تیروئید داشته باشند. کم کاری تیروئید در تیروئیدیت هاشیموتو، یعنی شرایطی که با تخریب خود ایمنی تیروئید بدون درد مشخص می شود، شایع است.
متداول ترین انواع گره های تیروئید منفرد گره های کلوئیدی غیر سرطانی یا آدنوم فولیکولار هستند. نوع دیگری از گره خوش خیم که ممکن است دیده شود، آدنوم سلول Hurthle نامیده می شود. حداکثر 24٪ ندول های سلول Hurthle سرطانی هستند. تعداد کمی از گره ها سرطانی است. ندول های سرطانی براساس انواع سلول های بدخیم تیروئید موجود در آن ها طبقه بندی می شوند.
این انواع سلولی شامل سلول های پاپیلری، فولیکولی، مدولاری یا تمایز ضعیف (آناپلاستیک) هستند. پیش آگاهی برای بیمار تا حد زیادی بستگی به نوع سلول و میزان گسترش سرطان در زمان تشخیص دارد. علاوه بر سرطان تیروئید از انواع سلولی که قبلاً ذکر شد، گره های تیروئید ممکن است حاوی لنفوم (سرطان سلول های سیستم ایمنی) باشند.
سرطان از مکان های دیگر مانند پستان و کلیه نیز می تواند در تیروئید گسترش یابد (متاستاز شود). علت بیشتر  گره های تیروئید ناشناخته است. در موارد خاص، کمبود ید در رژیم غذایی می تواند باعث ایجاد غده های تیروئید شود، اما این نوع در ایالات متحده شایع نیست. برخی ژن ها ممکن است در رشد گره های تیروئید نقش داشته باشند.
آیا گره تیروئید می تواند سرطانی باشد؟
تکنیک های تصویربرداری مدرن- مانند سونوگرافی (ایالات متحده)، توموگرافی کامپیوتری (CT) و تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) گره های تیروئید بیشتری را نمایان می کنند و این بدان معنی است که گره ها در طی بررسی هایی که به دلایل دیگری غیر از معاینه انجام شده اند، یافت می شوند. در 4٪ تا 8٪ از زنان بالغ و 1٪ تا 2٪ از مردان بالغ، گره های تیروئید با معاینه بدنی قابل تشخیص است.
نزدیک به 30٪ از زنان بالغ، ندول های قابل تشخیص توسط سونوگرافی دارند. در حقیقت، تشخیص گره های تیروئید شایعترین مشکل غدد درون ریز در ایالات متحده است. اگرچه اکثر گره های تیروئید خوش خیم هستند (نه سرطانی)، اما حدود 10٪ گره ها حاوی سرطان هستند. بنابراین، هدف اصلی برای ارزیابی گره های تیروئید تعیین میزان وجود سرطان است.

0  |  دکتر سلام  |  بازدید: 918



نظر کاربران نظر شما:

نظر کاربران نظر شما:

نظر کاربران نظر شما:


دکتر بهزاد عابدین

دکتر بهزاد عابدین

متخصص گوش و حلق و بینی

021-26601967

دکتر عباس قنبریان

دکتر عباس قنبریان

متخصص گوش حلق و بینی

021-88140985

دکتر محسن نراقی

دکتر محسن نراقی

متخصص گوش و حلق و بینی

021-88881376

دکتر علی دهقانی

دکتر علی دهقانی

متخصص گوش و حلق و بینی

0936-9127582

دکتر علی ابراهیمی

دکتر علی ابراهیمی

متخصص گوش و حلق و بینی

021-88622443

دکتر رضا فرسا

دکتر رضا فرسا

متخصص گوش و حلق و بینی

021-22541509

دکتر عباس غفاری

دکتر عباس غفاری

متخصص گوش و حلق و بینی

021-88140985

دکتر سروش پیام یار

دکتر سروش پیام یار

متخصص گوش و حلق و بینی

021-22580759

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

متخصص گوش و حلق و بینی

021-22793025

دکتر محمد بهادرمنش

دکتر محمد بهادرمنش

متخصص گوش و حلق و بینی

0910-7011070

کلینیک راشا

کلینیک راشا


گوش و حلق و بینی

پلی کلینیک شبانه روزی ساج

پلی کلینیک شبانه روزی ساج


گوش و حلق و بینی

کلینیک میرداماد

کلینیک میرداماد


کلینیک گوش و حلق و بینی

شبکه های اجتماعی کلینیک:


تلگرام کلینیک دکتر مروستی
آپارات کلینیک دکتر مروستی
اینستاگرام کلینیک دکتر مروستی

رسالت ما

کلینیک فوق تخصصی گوش و حلق و بینی دکتر مروستی به پاس نکوداشت پدر بزرگم دکتر غلامحسین علیم مروستی استاد جراحی گوش و حلق و بینی دانشگاه تهران و بنیان گذار جراحی های نوین در این رشته و برای استمرار راه آن استاد بزرگوار و پدر عزیزم دکتر رضا علیم مروستی برای خدمت رسانی هر چه بهتر به هم میهنان شریفم پایه گذاری و در حال احداث می باشد.
این مرکز با امکانات جراحی های محدود در امر گوش و حلق و بینی و ‌همچنین سایر جراحی های محدود پلاستیک و انواع جراحی های محدود عمومی به همراه کلینیک پوست و مو، زیبایی در خدمت مراجعین محترم خواهد بود و با تکیه بر سابقه کهن در امر درمان همراه شما هموطنان گرامی در مسیر سلامتی خواهد بود. دکتر غلامحسین علیم مروستی
۹۶/۰۴/۰۵           

تلفن:
021-26230000
ایمیل:
info@marvasticlinic.com
آدرس:
مقدس اردبیلی، خیابان الف، چنگیزی، پ2
لیست بیمه ها:
به زودی منتشر می شود



روابط عمومی:
0910-2167366
روابط عمومی:
0910-2167366
تعیین وقت قبلی:
0910-3345948
تعیین وقت قبلی:
0910-3345948

  © Copyright 2022 - All rights reserved by marvasticlinic.com - Developed: LoginBrands.com  Valid XHTML 1.0 Transitional