کلینیک دکتر مروستی
نسخه فارسی کلینیک مروستی نسخه انگلیسی کلینیک مروستی نسخه عربی کلینیک مروستی
    
کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی
×
کلینیک دکتر مروستی


بهداشت دهان و درمان ارتودنسی:


در درمان ارتودنسی نیز همانند هر زمان دیگری احتمال بروز عوارض وجود دارد. برخی عادات و تکنیک‌ها برای به حداقل رساندن این ریسک و عوارض از درمان ارتودنسی استفاده می‌شود. پوسیدگی دندان معمولاً در سطوح صاف و هموار اتفاق می‌افتد که یکی از متداولترین عوارض درمان ارتودنسی است که در 2 تا 96% بیماران ارتودنسی دیده می شود. افزایش احتمال پوسیدگی دندان در درمان به چند فاکتور بستگی دارد. ضایعات پوسیدگی ممکن است در محلی تشکیل شده باشند که شناسایی آنها دشوار است، دهان محیط اسیدی دارد، حجم پلاک دندانی زیاد است و جمعیت باکتری‌ها به سرعت افزایش پیدا می‌کند. بر همین اساس ضرورت رعایت بهداشت دهان در طول درمان ارتودنسی و اقدامات پیشگیرانه برای به حداقل رساندن عوارض در طول دوره درمان مشخص می‌شود.
پژوهش‌های زیادی بر روی ارتباط بین پوسیدگی دندان و بهداشت دهان در طول درمان ارتودنسی، صورت گرفته است. در یک پژوهش، آموزش روش مسواک زدن و استفاده از فلوراید سدیم موضعی به طور منظم در طول درمان ارتودنسی مورد بررسی قرار گرفت. متوسط دوره درمان 19 ماه بود. هر ماه بهداشت دهان ارزیابی شده با سیستم‌های شاخص ژینژیوال و پلاک ثبت می‌شد. نتایج این پژوهش نشان داد وابستگی قطعی بین بهداشت دهان و پوسیدگی دندان وجود دارد. در پژوهش اخیر مشخص شد شیوع لکه های سفید دندان در بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی جامع قرار گرفته بودند، تا حد قابل توجهی بالا بود و درمان پیشگیرانه به نظر بی ‌تأثیر می‌آمد. مولفان مقاله این طور نتیجه‌ گیری کردند که این مشکل شایع، واقعا نگران‌ کننده بوده و شایسته توجه ویژه از طرف بیمار و ارتودنتیست می‌باشد و باید تأکید بسیار زیادی در پیشگیری موثر از پوسیدگی دندان شود.
در پژوهش دیگری عوامل زمینه ‌ساز پوسیدگی اولیه دندان در دوران درمان ارتودنسی با مشخص کردن شیوع و شدت ضایعات لکه سفید دندان مورد بررسی قرار گرفت. این کار با معاینه پیش از درمان و پس از درمان و بررسی عکس‌های دیجیتالی انجام شد. پژوهشگران دریافتند ایجاد لکه های سفید دندان در درمان ارتودنسی با عواملی مانند سن پایین بیمار در شروع درمان، ضعف رعایت بهداشت در طول درمان، نتیجه ضعیف بالینی، نژاد سفید پوست و نامناسب بودن بهداشت دهان در معاینه پیش از شروع درمان ارتباط دارد. استفاده از نرم ‌افزار کامپیوتر برای بررسی عکس‌های دیجیتالی روش معتبری برای ارزیابی شیوع و شدت ضایعات سفید رنگ دندان (WSL) در دندانهای جلویی، نیش و آسیاب کوچک است. اقدامات پیشگیرانه برای به حداقل رساندن آسیب‌ها شامل دستورالعمل حفظ بهداشت دهان و نظارت بر وضعیت دندان‌ها و آموزش برنامه غذایی سالم می‌باشد. در هر جلسه مراجعه به ارتودنتیست باید آموزش بهداشت دهان و تغذیه مدنظر قرار گیرد.
همچنین می‌توان به صورت روزانه از عامل‌های معدنی سازی دندان استفاده کرد تا پوسیدگی کاهش یابد. از جمله این مواد می‌توان به دهان‌شویه فلوراید سدیم 0.05% اشاره کرد. در نواحی از دندان معدنی زدایی شده است، روش‌های مختلفی برای ترمیم آن می‌توان انجام داد از جمله استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید و دهانشویه حاوی فلوراید (دهانشویه فلوراید سدیم 0.05% به صورت روزانه یا دهان‌شویه فلوراید سدیم 0.2% به صورت هفتگی) برای کمک به معدنی سازی مجدد دندان. دستورالعمل بهداشت دهان برای همه موارد درمان ارتودنسی ضرورت دارد و استفاده از روش‌های کمکی بهداشت دهان مانند مسواک برقی، مسواک بین دندانی، دهان‌شویه کلرهگزیدین، دهان‌شویه فلوراید دار و چکاپ و جرم گیری منظم دندانپزشکی باید مدنظر قرار بگیرد. با این حال انگیزه بیمار و مهارت و همکاری او در فرایند بهداشت دهان کلید موفقیت است.
تجربه نشان داده افرادی که نمی‌توانند بهداشت دهان را در حالت عادی و بدون درمان ارتودنسی به خوبی رعایت کنند، به احتمال زیاد در دوران درمان ارتودنسی ثابت نیز این کار را انجام نمی‌دهند. در این بیماران ممکن است عوارض احتمالی ارزش ریسک و انجام درمان ارتودنسی را نداشته باشد. بیشتر بیماران می‌توانند با رعایت رژیم غذایی مناسب، مراقبت از سلامت دهان با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و چکاپهای دندان پزشکی منظم، از بروز این مشکلات پیشگیری نمایند. مسواک زدن پس از صرف غذا، روش صحیح مسواک زدن با براکت و شست‌ وشوی دهان با آب به پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند. بهداشت مناسب دهان و پاک کردن پلاک دندان‌ها اهمیت زیادی دارد اما به حداقل رساندن غذاهای حاوی قند و انواع نوشیدنی‌های گازدار و مصرف میان وعده های مکرر نیز به همان اندازه اهمیت دارد. همچنین وسیله ‌های کمک برای حفظ بهداشت دهان و تمیز کردن وسیله ارتودنسی وجود دارد. انواع شوینده های بین دندانی که با فشار آب یا هوا کار می‌کنند و دهانشویه های مختلف از جمله آنها هستند. در یک پژوهش استفاده از مسواک دستی و Waterpik Water Flosser با Orthodontic Tip و مسواک دستی و نخ دندان مجهز به تردر (نخ گیر) مقایسه شد تا از نظر کاهش جرم و پلاک دندانی و خونریزی لثه در نوجوانانی که براکت ثابت داشتند کارآیی آنها مشخص شود. در این پژوهش گروه کنترل تنها مسواک می‌زدند. نتایج نشان داد واترجت با نوک مخصوص ارتودنسی برای نوجوانانی که براکت ثابت داشتند مؤثر بوده و در کاهش پلاک و خونریزی لثه سودمند واقع شد.
انواع وسیله ‌های کمکی برای حفظ بهداشت دهان وجود دارد که ارتودنتیست بسته به شرایط بیمار ممکن است آنها را توصیه نماید. در هر صورت نکته مهم حفظ بهداشت دهان برای پیشگیری از عفونت لثه و ضایعات لکه سفید و پوسیدگی دندان است.

1  |  شفاگستر  |  بازدید: 1247



نظر کاربران نظر شما:

نظر کاربران نظر شما:

نظر کاربران نظر شما:


دکتر علی بخشنده فر

دکتر علی بخشنده فر

متخصص جراحی دهان و فک

021-77729100

دکتر مصطفی صولتی

دکتر مصطفی صولتی

متخصص جراحی لثه و ایمپلنت

021-77736804

دکتر زهره سادات نوروز زاده

دکتر زهره سادات نوروز زاده

جراح دندانپزشک

021-88583040

دکتر رضا نادری

دکتر رضا نادری

جراح دندانپزشک

021-44041266

دکتر طاهره معصوم

دکتر طاهره معصوم

دندانپزشک کودکان

021-22785752

دکتر وحید عارفی

دکتر وحید عارفی

جراح و متخصص بیماری های لثه

021-22894247

دکتر رضا افتخار آشتیانی

دکتر رضا افتخار آشتیانی

متخصص پروتز و زیبایی

021-88065656

دکتر محمد علی فیاض‌ مهر

دکتر محمد علی فیاض‌ مهر

فلوشیپ ایمپلنت

021-44010079

دکتر حنانه قدیریان

دکتر حنانه قدیریان

متخصص ارتودنسی دندان

021-88811744

دکتر مهدی سمیعی

دکتر مهدی سمیعی

ایمپلنتولوژیست

021-88300177

کلینیک دندانپزشکی دروس

کلینیک دندانپزشکی دروس


کلیه خدمات دندانپزشکی

کلینیک ماهرو

کلینیک ماهرو


کلینیک دندانپزشکی

کلینیک دندانپزشکی فروردین

کلینیک دندانپزشکی فروردین


خدمات دندانپزشکی

دندانپزشکی آراد

دندانپزشکی آراد


جراح دندانپزشک - فلوشیپ ایمپلنت

شبکه های اجتماعی کلینیک:


تلگرام کلینیک دکتر مروستی
آپارات کلینیک دکتر مروستی
اینستاگرام کلینیک دکتر مروستی

رسالت ما

کلینیک فوق تخصصی گوش و حلق و بینی دکتر مروستی به پاس نکوداشت پدر بزرگم دکتر غلامحسین علیم مروستی استاد جراحی گوش و حلق و بینی دانشگاه تهران و بنیان گذار جراحی های نوین در این رشته و برای استمرار راه آن استاد بزرگوار و پدر عزیزم دکتر رضا علیم مروستی برای خدمت رسانی هر چه بهتر به هم میهنان شریفم پایه گذاری و در حال احداث می باشد.
این مرکز با امکانات جراحی های محدود در امر گوش و حلق و بینی و ‌همچنین سایر جراحی های محدود پلاستیک و انواع جراحی های محدود عمومی به همراه کلینیک پوست و مو، زیبایی در خدمت مراجعین محترم خواهد بود و با تکیه بر سابقه کهن در امر درمان همراه شما هموطنان گرامی در مسیر سلامتی خواهد بود. دکتر غلامحسین علیم مروستی
۹۶/۰۴/۰۵           

تلفن:
021-26230000
ایمیل:
info@marvasticlinic.com
آدرس:
مقدس اردبیلی، خیابان الف، چنگیزی، پ2
لیست بیمه ها:
به زودی منتشر می شود



روابط عمومی:
0910-2167366
روابط عمومی:
0910-2167366
تعیین وقت قبلی:
0910-3345948
تعیین وقت قبلی:
0910-3345948

  © Copyright 2022 - All rights reserved by marvasticlinic.com - Developed: LoginBrands.com  Valid XHTML 1.0 Transitional