کلینیک دکتر مروستی
نسخه فارسی کلینیک مروستی نسخه انگلیسی کلینیک مروستی نسخه عربی کلینیک مروستی
    
کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی
×
کلینیک دکتر مروستی


سیگار و خطر برای لثه و دندان:


حتما پیش از این بارها هشدارهای زیادی درباره مصرف سیگار شنیده اید و بارها خوانده اید که ترک سیگار خطرات بیماریهای جدی را تا حد زیادی کاهش میدهد. وقتی صحبت از بیماریهای مربوط به سیگار به میان می آید، همه به یاد مشکلات تنفسی و سرطان ریه می افتند اما کمتر کسی به بیماری و عفونت لثه به عنوان یکی از عوارض سیگار توجه میکند. جالب است بدانید نیمی از بیماریهای لثه در افراد سیگاری و به خاطر سیگار کشیدن ایجاد میشود. بیماری مزمن (طولانی مدت) لثه میتواند به از دست دادن دندان منجر شود. دیوید البرت استادیار دانشکده علوم دندانپزشکی کلمبیا میگوید: "مطالعات نشان داده اند که مصرف تنباکو یکی از مهمترین عوامل بیماری پریودنتال است. " بیماری پریودنتال به عفونت حاصل از باکتریها در لثه گفته میشود. عفونت بافتهای نرم و استخوان فک را که دندان را نگه داشته اند، از بین میبرد. باکتریها در جرم و پلاک دهان جمع میشوند و باعث تشکیل شیارهای عمیقی در اطراف دندان میشوند که به آنها پاکِت گفته میشود. واکنش بدن به جرم و پلاک منجر به تجزیه استخوان و لثه میشود.
در مراحل اولیه بیماری پریودنتال، ممکن است متوجه شوید هنگامی که مسواک میزنید یا نخ دندان میکشید، لثه تان خونریزی میکند. با بدتر شدن عفونت لثه شروع به تحلیل رفتن میکنند. هنگامی که تحلیل رفتن لثه زیاد باشد متوجه پسروی لثه از اطراف دندان میشوید و پاکتهایی بین دندان و لثه شکل میگیرد. در صورت عدم درمان این وضعیت، پاکتها عمیقتر میشوند. در نهایت دندان تکیه گاه خود را از دست داده و لق و دردناک میشود. در آخر دندان می افتد. مطالعات نشان میدهند افراد سیگاری جرم بیشتری در دندانهای خود دارد. تجمع زیاد جرم دندان در سیگاریها ممکن است به خاطر کاهش جریان بزاق باشد. جرم نوع سخت شده پلاک است. مصرف دخانیات (مانند سیگار و پیپ و قلیان) سرعت گسترش عفونت را افزایش میدهد. همچنین تحلیل استخوان در افراد سیگاری شدیدتر بوده و پاکتهای بین دندانها و لثه آنها نیز عمیقتر از افراد غیر سیگاری است. در مطالعات مشخص شده است سیگاریها سه تا شش برابر بیشتر از دیگران دچار تخریب و پسروی لثه میشوند. کاهش شدید استخوان در افرادی که هم اکنون و یا در گذشته به شدت سیگاری بوده اند، پنج برابر بیشتر از افرادی است که اصلا سیگار نکشیده اند.
سیگار خطر بزرگ برای لثه و دندان:
دکتر البرت میگوید: " کسانی که سیگار میکشند، خونریزی و قرمزی لثه شان خیلی کمتر از دیگران است حتی اگر دهانشان در وضعیت سلامتی قرار نداشته باشد. این وضعیت باعث میشود این افراد به اشتباه تصور کنند دهان و دندانشان سالم است. بنابراین بسیار مهم است که افراد سیگاری چکاپهای منظم دندانپزشکی داشته باشند تا وضعیت دهانشان کاملا بررسی و معاینه شود. " نه تنها سیگار خطر احتمال ابتلا به عفونت لثه را افزایش میدهد، بلکه درمان بیماری لثه را نیز مشکل تر میکند و احتمال موفقیت درمان کاهش می یابد. علت این است که سیگار در فرایند ترمیم و بهبودی در بدن اختلال ایجاد میکند. یک پژوهش نشان داده است که سیگاریها دو برابر غیر سیگاریها در پنج سال اول پس از درمان لثه، دچار لقی دندان میشوند. در بیشتر مطالعات درمانهای غیر جراحی لثه (جرمگیری عمیق دندان)، افراد سیگاری کمتر از سایرین بهبود می یابند. افراد سیگاری به درمانهای جراحی نیز خوب پاسخ نمیدهند. احتمال شکست درمان ایمپلنت دندان در افرادی که سیگار میکشند خیلی بیشتر از دیگران است چرا که جوش خوردن استخوان به کندی صورت میگیرد.
بریج و روکش دندان ابتدا که در دهان گذاشته میشود عالی به نظر میرسد. اما در افراد سیگاری اغلب خیلی زود بریج و روکش زیبایی خود را از دست میدهد به خصوص در صورت کاهش استخوان و پسروی لثه. عملهای زیبایی محبوب مانند لامینت پورسلین در بلند مدت برای کسانی که سیگار میکشند زیبا نمی ماند.
محققان هنوز در حال بررسی تاثیر سیگار بر بافتهای دهان هستند. به نظر میرسد تنباکو در عملکرد اصلی بافتها که مقابله با بیماریها و تسریع التیام است، اختلال ایجاد میکند. محققان دریافته اند که سیگار بر واکنش بافتها به انواع درمانها نیز تاثیر میگذارد. دکتر آلبرت میگوید: "تصور میشود مواد شیمیایی موجود در تنباکو در جریان خون به لثه اختلال ایجاد میکنند. این وضعیت منجر به کند شدن فرایند ترمیم میشود و نتیجه درمان را غیر قابل پیش بینی و اغلب نامطلوب میسازد. " دکتر آلبرت میگوید تنها دود سیگار در بیماری لثه نقش ندارد. همه انواع دخانیات سلامت لثه را به خطر می اندازند از جمله قلیان و سیگار و دخانیات بدون دود. برچسب روی دخانیات بدون دود مانند تنباکوی جویدنی یا اسنوس یا ناس باید هشدار در مورد ایجاد سرطان دهان، بیماری لثه و از دست دادن دندان داشته باشند. پژوهشی که در دانشگاه تمپل انجام شد گزارش کرد 18 درصد از افرادی که سابقا سیگار، پیپ یا قلیان مصرف میکردند، بیماری متوسط تا شدید لثه دارند. دکتر آلبرت میگوید: "این میزان سه برابر افراد غیر سیگاری است." این مقاله در سال 2000 در  Journal of Periodontology منتشر شد. کارشناسان میگویند آمار از دست دادن یا افتادن دندان به خاطر کشیدن پیپ مشابه سیگار است. تنباکوی بدون دود باعث پسروی لثه میشود و احتمال تحلیل رفتن استخوان و رشته هایی که دندان را در جای خود نگه داشته اند، افزایش می یابد.

1  |  شفاگستر  |  بازدید: 1315



نظر کاربران نظر شما:

نظر کاربران نظر شما:

نظر کاربران نظر شما:


دکتر ژاله باقری

دکتر ژاله باقری

دندانپزشک عمومی

021-44033679

دکتر زهره سادات نوروز زاده

دکتر زهره سادات نوروز زاده

جراح دندانپزشک

021-88583040

دکتر حنانه قدیریان

دکتر حنانه قدیریان

متخصص ارتودنسی دندان

021-88811744

دکتر وحید عارفی

دکتر وحید عارفی

جراح و متخصص بیماری های لثه

021-22894247

دکتر طاهره معصوم

دکتر طاهره معصوم

دندانپزشک کودکان

021-22785752

دکتر موفق فولادگر

دکتر موفق فولادگر

دندانپزشک زیبایی

021-22089003

دکتر میلاد افشار قاسملو

دکتر میلاد افشار قاسملو

جراح دندانپزشک

021-26140134

دکتر مصطفی صولتی

دکتر مصطفی صولتی

متخصص جراحی لثه و ایمپلنت

021-77736804

دکتر الهام حاتم زاده

دکتر الهام حاتم زاده

متخصص دندانپزشکی کودکان

021-22250678

دکتر علی بخشنده فر

دکتر علی بخشنده فر

متخصص جراحی دهان و فک

021-77729100

دندانپزشکی آراد

دندانپزشکی آراد


جراح دندانپزشک - فلوشیپ ایمپلنت

کلینیک ماهرو

کلینیک ماهرو


کلینیک دندانپزشکی

کلینیک دندانپزشکی دروس

کلینیک دندانپزشکی دروس


کلیه خدمات دندانپزشکی

کلینیک دندانپزشکی فروردین

کلینیک دندانپزشکی فروردین


خدمات دندانپزشکی

شبکه های اجتماعی کلینیک:


تلگرام کلینیک دکتر مروستی
آپارات کلینیک دکتر مروستی
اینستاگرام کلینیک دکتر مروستی

رسالت ما

کلینیک فوق تخصصی گوش و حلق و بینی دکتر مروستی به پاس نکوداشت پدر بزرگم دکتر غلامحسین علیم مروستی استاد جراحی گوش و حلق و بینی دانشگاه تهران و بنیان گذار جراحی های نوین در این رشته و برای استمرار راه آن استاد بزرگوار و پدر عزیزم دکتر رضا علیم مروستی برای خدمت رسانی هر چه بهتر به هم میهنان شریفم پایه گذاری و در حال احداث می باشد.
این مرکز با امکانات جراحی های محدود در امر گوش و حلق و بینی و ‌همچنین سایر جراحی های محدود پلاستیک و انواع جراحی های محدود عمومی به همراه کلینیک پوست و مو، زیبایی در خدمت مراجعین محترم خواهد بود و با تکیه بر سابقه کهن در امر درمان همراه شما هموطنان گرامی در مسیر سلامتی خواهد بود. دکتر غلامحسین علیم مروستی
۹۶/۰۴/۰۵           

تلفن:
021-26230000
ایمیل:
info@marvasticlinic.com
آدرس:
مقدس اردبیلی، خیابان الف، چنگیزی، پ2
لیست بیمه ها:
به زودی منتشر می شود



روابط عمومی:
0910-2167366
روابط عمومی:
0910-2167366
تعیین وقت قبلی:
0910-3345948
تعیین وقت قبلی:
0910-3345948

  © Copyright 2022 - All rights reserved by marvasticlinic.com - Developed: LoginBrands.com  Valid XHTML 1.0 Transitional