کلینیک دکتر مروستی
نسخه فارسی کلینیک مروستی نسخه انگلیسی کلینیک مروستی نسخه عربی کلینیک مروستی
    
کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی
×
کلینیک دکتر مروستی


عوارض فشار دادن زبان به دندان ها:


 فشار زبان (Tongue thrusting) به یک عادت رفتاری گفته میشود که در آن زبان در هنگام بلع در موقعیت نا مناسبی (به سمت جلو یا کناره های دهان) قرار میگیرد. تخمین زده میشود هر فرد در هر 24 ساعت 1200 تا 2000 مرتبه عمل بلع انجام میدهد و در هر بلع حدود 1.8 کیلو گرم فشار وارد میشود بنابراین در صورتی که هنگام بلع زبان را به دندانها فشار دهید، در مجموع دائما فشار زیادی در جهت نامناسب به دندانها وارد می کنید.
فشار زبان چیست؟
فشار زبان (Tongue thrusting) به یک عادت رفتاری گفته میشود که در آن زبان در هنگام بلع در موقعیت نامناسبی (به سمت جلو یا کناره های دهان) قرار میگیرد. تخمین زده میشود هر فرد در هر 24 ساعت 1200 تا 2000 مرتبه عمل بلع انجام میدهد و در هر بلع حدود 1.8 کیلو گرم فشار وارد میشود بنابراین در صورتی که هنگام بلع زبان را به دندانها فشار دهید، در مجموع دائما فشار زیادی در جهت نامناسب به دندانها وارد می کنید. این فشار مداوم زبان باعث حرکت کردن دندانها شده و آنها را نامرتب و ناهمراستا می کند. علاوه بر این که در هنگام بلع فشار وارد می شود، گاهی در هنگام استراحت نیز زبان به دندان ها فشار داده میشود (nervous thrusting). این عادت نیمه ارادی را به سختی میتوان اصلاح کرد.
چه عواملی باعث فشار زبان میشوند؟
هیچ علت مشخصی به عنوان عامل مشکل فشار زبان شناخته نشده است اما چند عامل احتمالا در فشار زبان نقش دارند:
فشار وارد کردن زبان به دندان
مکیدن انگشت
مکیدن پستانک در نوزادان شیرخوار 
فشار وارد کردن زبان به دندان
تنفس از راه دهان که باعث میشود زبان در موقعیت بسیار پایین در دهان قرار بگیرد. گرفتگی بینی، آلرژی و انسداد بینی از جمله عوامل تنفس از راه دهان هستند.
اشکال در بلع که ممکن است به علت بزرگی لوزه، آدنوئید یا گلودرد مکرر باشد.
بزرگی بیش از حد زبان
زاویه خط فک یا فاکتورهای وراثتی دیگر
ناهنجاریهای عضلانی، عصب شناختی و یا ناهنجاریهای دیگر فیزیولوژی
کوتاهی فرنوم زبانی که به گره زبان مشهور است
فشار وارد کردن زبان به دندان
انواع مختلف فشار زبان
چند نوع فشار زبان و مشکلات دندانپزشکی ارتودنسی مربوط به آن وجود دارد. بایت به وضعیت جفت بودن دندانها گفته میشود و منظور از باز بودن بایت جفت نشدن و فاصله داشتن دندانهای بالا و پایین در هنگام بستن دهان است.
1- بایت باز در جلوی دهان: این وضعیت متداولترین نوع فشار زبان است که در آن لبها به درستی بسته نمیشوند و کودک اغلب دهانش باز است و زبان او از بین دندانها بیرون زده است. معمولا این نوع فشار زبان همراه با بزرگی زبان دیده می شود.
2- تراست جلوی دهان: لب پایینی، دندان های جلوی فک پایین را نگه داشته و دندانهای جلویی فک بالا به شدت بیرون زده اند. تراست جلوی دهان غالبا همراه با قدرتمند بودن عضله چانه (منتالیس) دیده می شود.
3- تراست یک طرفه: در این حالت باید معمولا در یک طرف دهان باز است.
4- تراست دو طرفه: دندانهای عقبی از اولین دندان دو پایه تا دندانهای آسیاب عقبی ممکن است در هر دو طرف باز بوده اما بایت در جلوی دهان بسته باشد. اصلاح تراست دو طرفه دشوارترین حالت است.
5- بایت باز دو طرفه جلوی دهان: تنها دندانهایی که با هم تماس پیدا میکنند، دندانهای آسیاب هستند. بایت در هر دو طرف دهان از جمله دندانهای جلویی کاملا باز است. اغلب در این وضعیت بزرگی زبان نیز وجود دارد.
6- تراست بایت بسته: دندانهای بالایی و پایینی از هم باز هستند و بیرون زده اند.
احتمال فشار زبان چقدر است؟
از سال 1958 عبارت فشار زبان توصیف شده و تاثیر آن در تکلم و دندانپزشکی بحث شد. در تحقیقات اشاره شده است که شمار زیادی از کودکان در سنین مدرسه فشار زبان دارند. مثلا مقاله ای اخیرا گزارش کرده است که 67 تا 95 درصد از کودکان 8 ساله عادت فشار زبان دارند که ممکن است با مشکلات تکلم یا ارتودنسی همراه باشد و یا نباشد. در امریکا 20 تا 80 درصد از بیماران ارتودنسی نوعی عادت فشار زبان دارند.
عوارض و عواقب فشار زبان چیست؟
نیرویی که زبان به دندانها وارد میکند تاثیر زیادی در بهم ریختگی دندانها دارد. بسیاری از ارتودنتیستها پس از درمان موفق ارتودنسی بیمار، به خاطر تداوم فشار زبان پس از مدتی با نتایج دلسرد کننده ای مواجه میشوند و زحمات و تلاشها در جهت اصلاح بایت و دندانها از بین میرود.
تاثیر فشار زبان بر تکلم:
تکلم غالبا تحت تاثیر این الگوی بلع قرار نمیگیرد اما در صورت تاثیر بر تکلم، تلفظ صدای "س" (نوک زبانی صحبت کردن) یکی از متداولترین اشکالاتی است که ایجاد میشود. نوک زبانی جانبی (فشار هوا به جای جلوی زبان، در کناره های زبان جاری میشود ) با اصلاح فشار زبان، بهبود چشمگیری پیدا میکند.

1  |  شفاگستر  |  بازدید: 3443



نظر کاربران نظر شما:

نظر کاربران نظر شما:

نظر کاربران نظر شما:


دکتر محمد علی فیاض‌ مهر

دکتر محمد علی فیاض‌ مهر

فلوشیپ ایمپلنت

021-44010079

دکتر ژاله باقری

دکتر ژاله باقری

دندانپزشک عمومی

021-44033679

دکتر علی بخشنده فر

دکتر علی بخشنده فر

متخصص جراحی دهان و فک

021-77729100

دکتر وحید عارفی

دکتر وحید عارفی

جراح و متخصص بیماری های لثه

021-22894247

دکتر زهره سادات نوروز زاده

دکتر زهره سادات نوروز زاده

جراح دندانپزشک

021-88583040

دکتر حنانه قدیریان

دکتر حنانه قدیریان

متخصص ارتودنسی دندان

021-88811744

دکتر میلاد افشار قاسملو

دکتر میلاد افشار قاسملو

جراح دندانپزشک

021-26140134

دکتر طاهره معصوم

دکتر طاهره معصوم

دندانپزشک کودکان

021-22785752

دکتر الهام حاتم زاده

دکتر الهام حاتم زاده

متخصص دندانپزشکی کودکان

021-22250678

دکتر مهدی سمیعی

دکتر مهدی سمیعی

ایمپلنتولوژیست

021-88300177

کلینیک ماهرو

کلینیک ماهرو


کلینیک دندانپزشکی

کلینیک دندانپزشکی دروس

کلینیک دندانپزشکی دروس


کلیه خدمات دندانپزشکی

دندانپزشکی آراد

دندانپزشکی آراد


جراح دندانپزشک - فلوشیپ ایمپلنت

کلینیک دندانپزشکی فروردین

کلینیک دندانپزشکی فروردین


خدمات دندانپزشکی

شبکه های اجتماعی کلینیک:


تلگرام کلینیک دکتر مروستی
آپارات کلینیک دکتر مروستی
اینستاگرام کلینیک دکتر مروستی

رسالت ما

کلینیک فوق تخصصی گوش و حلق و بینی دکتر مروستی به پاس نکوداشت پدر بزرگم دکتر غلامحسین علیم مروستی استاد جراحی گوش و حلق و بینی دانشگاه تهران و بنیان گذار جراحی های نوین در این رشته و برای استمرار راه آن استاد بزرگوار و پدر عزیزم دکتر رضا علیم مروستی برای خدمت رسانی هر چه بهتر به هم میهنان شریفم پایه گذاری و در حال احداث می باشد.
این مرکز با امکانات جراحی های محدود در امر گوش و حلق و بینی و ‌همچنین سایر جراحی های محدود پلاستیک و انواع جراحی های محدود عمومی به همراه کلینیک پوست و مو، زیبایی در خدمت مراجعین محترم خواهد بود و با تکیه بر سابقه کهن در امر درمان همراه شما هموطنان گرامی در مسیر سلامتی خواهد بود. دکتر غلامحسین علیم مروستی
۹۶/۰۴/۰۵           

تلفن:
021-26230000
ایمیل:
info@marvasticlinic.com
آدرس:
مقدس اردبیلی، خیابان الف، چنگیزی، پ2
لیست بیمه ها:
به زودی منتشر می شود



روابط عمومی:
0910-2167366
روابط عمومی:
0910-2167366
تعیین وقت قبلی:
0910-3345948
تعیین وقت قبلی:
0910-3345948

  © Copyright 2022 - All rights reserved by marvasticlinic.com - Developed: LoginBrands.com  Valid XHTML 1.0 Transitional