کلینیک دکتر مروستی
نسخه فارسی کلینیک مروستی نسخه انگلیسی کلینیک مروستی نسخه عربی کلینیک مروستی
    
کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی
×
کلینیک دکتر مروستی


نقش تغذیه در تیروئید بیش فعال:


تغذیه نقش مهمی در پرکاری تیروئید ایفا می کند. در این بیماری، به دلیل سرعت بالای متابولیسم بدن، بسیاری از بیماران کاهش وزن را تجربه می کنند. بنابراین مهم است که علاوه بر دارا بودن یک رژیم متعادل و متنوع، از طریق وعده های غذایی به میزان کافی کالری دریافت کنید. اما به محض بازگشت وضعیت متابولیک به حالت عادی، لازم است که مجددا کالری دریافتی را کاهش دهید.
برای دنبال کردن یک رژیم غذایی مناسب، بهتر است با پزشک مشورت کنید. علاوه بر این، افراد مبتلا به تیروئید بیش فعال باید از مصرف قهوه، نوشابه و الکل خودداری کنند. زیرا این نوشیدنی ها سوخت و ساز بدن را تقویت و فعال می‌ کنند.
نکات کلیدی:
اگر مبتلا به پرکاری تیروئید هستید، مراقب میزان ید مصرفی خود باشید. البته این به معنای عدم مصرف ید نمی باشد. در انجام معاینات اشعه ایکس و ام آر آی احتیاط کنید. زیرا قبل از انجام چنین تست هایی ممکن است مصرف مواد حاوی ید تجویز شوند. به همین دلیل، لازم است قبل از انجام این تست ها، به پزشک در مورد تیروئید بیش فعال خود اطلاع دهید. در این صورت، پزشک علاوه بر داروهای رایج، داروهایی که مانع از جذب ید توسط غده تیروئید می شوند را نیز برای شما تجویز می ‌کند.
همچنین ممکن است که داروهایی که فاقد ید هستند، برای شما تجویز شود. اگر به دلیل درمان پرکاری تیروئید، دچار کم کاری تیروئید شده اید و به مصرف هورمون های تیروئیدی احتیاج دارید، لازم است سطح هورمون‌های خونتان به طور مرتب بررسی شوند و از این طریق آنها را در حد طبیعی نگه داشت.
علل و عوامل خطرزای پرکاری تیروئید:
در تیروئید بیش فعال، غده تیروئید مقادیر بسیار زیادی از دو هورمون تیروکسین و تریودوتیرونین را تولید می کند. این هورمون ها بر قلب و گردش خون تاثیر گذار هستند و نقش مهمی در متابولیسم انرژی بدن دارند. در واقع این هورمون ها، سوخت و ساز بدن را تسریع می بخشند. زمانی که غده هیپوتالاموس هورمون TRH را آزاد می ‌کند، این هورمون غده هیپوفیز را تحریک می کند تا هورمون TSH را آزاد کند.
هورمون TSH به نوبه خود باعث تولید هورمون های تیروئید می شود. اینکه غده تیروئید بیش از حد معمول هورمون تولید می کند، می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. شایع ترین آنها، بیماری گریوز و استقلال داخلی غده تیروئید است. با این حال علل نادری نیز برای ایجاد تیروئید بیش فعال وجود دارد.
بیماری گریوز:
گاهی اوقات پرکاری تیروئید ناشی از واکنش خود ایمنی بدن است. در واقع این بیماری ناشی از واکنش سیستم ایمنی بدن است که در آن سیستم ایمنی با آنتی بادی های خود به اشتباه به بافت بدن حمله می کند. به این آنتی بادی ها در اصطلاح اتوآنتی بادی گفته می‌ شود. در بیماری گریوز سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی را علیه غده تیروئید ایجاد می کند. این آنتی بادی ها موجب تحریک سلول ها برای تولید بیشتر هورمون تیروئید می شوند. این امر منجر به غده تیروئید بیش فعال می شود.
نوع عملکرد سیستم ایمنی بدن افرادی که به غده تیروئید حمله می کند، هنوز ناشناخته است. اما با این حال، کارشناسان معتقدند که عوامل ژنتیکی، استرس روانی و سیگار کشیدن از عوامل خطر برای ابتلا به بیماری گریوز هستند. این بیماری معمولاً در بین سنین 30 تا 50 سال رخ می دهد و خطر ابتلای زنان به طور قابل توجهی بیشتر از مردان است. این بیماری همچنین می تواند در کودکان نیز بروز یابد. در واقع بیماری گریوز شایع ترین علت پرکاری تیروئید در کودکان است.
استقلال داخلی تیروئید:
در افراد مسن، پرکاری تیروئید معمولاً به دلیل استقلال غده تیروئید رخ می دهد. این بدان معنی است که غده تیروئید به طور جزیی یا کلی تصمیم می گیرد تولید هورمون را به طور مستقل افزایش دهد، بدون آنکه از مغز به عنوان ارگان کنترل مرکزی پیروی کند.
استقلال غده تیروئید به سه دسته تقسیم بندی می شود:
استقلال منتشر شونده:
در استقلال منتشر شونده سلول ها استقلال یافته به طور گسترده در کل غده تیروئید در حال گسترش هستند.
استقلال تک محور:
در استقلال تک محور تنها یک گره از سلول های استقلال یافته در غده تیروئید یافت می شود. چنین گره ای در گذشته آدنوم خودمختار نامیده می شد.
استقلال چند تایی:
در استقلال چند تایی غده تیروئید دارای چند گره با سلولهای استقلال یافته است.
شایعترین دلیل استقلال تیروئید کمبود ید مزمن است. این شرایط زمانی رخ می دهد که ید به مقدار کمی وجود داشته باشد. به همین دلیل غده تیروئید توانایی تولید هورمون را به مقدار کافی ندارد، در نتیجه سعی می کند با افزایش رشد خود این امر را جبران کند. این می ‌تواند به گره های تیروئید منجر شود که بدون کنترل توسط مغز هورمون تولید می کنند.
اگر این گره ها به اندازه کافی بزرگ شوند، دریافت مجدد ید منجر به تولید کنترل نشده هورمون می شود. این امر همچنین می ‌تواند بسیار ناگهانی رخ دهد. به عنوان مثال، زمانی که افراد مبتلا مقادیر زیادی ید دریافت کنند، این می تواند منجر به تولید مقادیر فراوان هورمون شود.

0  |  دکتر سلام  |  بازدید: 666



نظر کاربران نظر شما:

نظر کاربران نظر شما:

نظر کاربران نظر شما:


دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

متخصص گوش و حلق و بینی

021-22793025

دکتر سعید الله نوحی

دکتر سعید الله نوحی

فوق تخصص گوش

021-88719848

دکتر علی ابراهیمی

دکتر علی ابراهیمی

متخصص گوش و حلق و بینی

021-88622443

دکتر محمد بهادرمنش

دکتر محمد بهادرمنش

متخصص گوش و حلق و بینی

0910-7011070

دکتر رضا فرسا

دکتر رضا فرسا

متخصص گوش و حلق و بینی

021-22541509

دکتر سروش پیام یار

دکتر سروش پیام یار

متخصص گوش و حلق و بینی

021-22580759

دکتر علی دهقانی

دکتر علی دهقانی

متخصص گوش و حلق و بینی

0936-9127582

دکتر محسن نراقی

دکتر محسن نراقی

متخصص گوش و حلق و بینی

021-88881376

دکتر بهزاد عابدین

دکتر بهزاد عابدین

متخصص گوش و حلق و بینی

021-26601967

دکتر عباس غفاری

دکتر عباس غفاری

متخصص گوش و حلق و بینی

021-88140985

کلینیک میرداماد

کلینیک میرداماد


کلینیک گوش و حلق و بینی

پلی کلینیک شبانه روزی ساج

پلی کلینیک شبانه روزی ساج


گوش و حلق و بینی

کلینیک راشا

کلینیک راشا


گوش و حلق و بینی

شبکه های اجتماعی کلینیک:


تلگرام کلینیک دکتر مروستی
آپارات کلینیک دکتر مروستی
اینستاگرام کلینیک دکتر مروستی

رسالت ما

کلینیک فوق تخصصی گوش و حلق و بینی دکتر مروستی به پاس نکوداشت پدر بزرگم دکتر غلامحسین علیم مروستی استاد جراحی گوش و حلق و بینی دانشگاه تهران و بنیان گذار جراحی های نوین در این رشته و برای استمرار راه آن استاد بزرگوار و پدر عزیزم دکتر رضا علیم مروستی برای خدمت رسانی هر چه بهتر به هم میهنان شریفم پایه گذاری و در حال احداث می باشد.
این مرکز با امکانات جراحی های محدود در امر گوش و حلق و بینی و ‌همچنین سایر جراحی های محدود پلاستیک و انواع جراحی های محدود عمومی به همراه کلینیک پوست و مو، زیبایی در خدمت مراجعین محترم خواهد بود و با تکیه بر سابقه کهن در امر درمان همراه شما هموطنان گرامی در مسیر سلامتی خواهد بود. دکتر غلامحسین علیم مروستی
۹۶/۰۴/۰۵           

تلفن:
021-26230000
ایمیل:
info@marvasticlinic.com
آدرس:
مقدس اردبیلی، خیابان الف، چنگیزی، پ2
لیست بیمه ها:
به زودی منتشر می شود



روابط عمومی:
0910-2167366
روابط عمومی:
0910-2167366
تعیین وقت قبلی:
0910-3345948
تعیین وقت قبلی:
0910-3345948

  © Copyright 2022 - All rights reserved by marvasticlinic.com - Developed: LoginBrands.com  Valid XHTML 1.0 Transitional