کلینیک دکتر مروستی
نسخه فارسی کلینیک مروستی نسخه انگلیسی کلینیک مروستی نسخه عربی کلینیک مروستی
    
کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی
×
کلینیک دکتر مروستی


چرا بویی نمی‌فهمم:


 در برخی موارد از جمله سرماخوردگی‌های معمولی، حس بویایی به صورت موقت از بین می‌ رود که در این صورت قابل بازگشت است، اما برخی اتفاقات از جمله وارد آمدن ضربه به پشت سر یا قطع عصب بویایی می‌تواند حس بویایی را برای همیشه از ما بگیرد. در ادامه با بخش مقالات گوش و حلق و بینی کلینیک مروستی همراه ما باشید.
حس بویایی:
حس بویایی از طریق عصب اول جمجمه‌ای منتقل می‌شود. گیرنده‌های عصبی در انتهای بینی و نزدیک کف مغز قرار دارند. زمانی که هوای بوداری وارد بینی می‌شود به گیرنده‌های انتهایی بینی برخورد کرده و موجب تحریک آنها می‌شود که این تحریک به قسمت‌های مختلف مغز رفته، تفسیر می‌شود و بو تشخیص داده می‌شود. هر عاملی مانند سرماخوردگی یا وجود تومور در بینی که موجب شود بو به گیرنده عصبی نرسد، از بین رفتن حس بویایی را سبب می‌شود و به همین علت است که هنگام سرماخوردگی، بو و طعم غذا را احساس نمی‌کنیم.
متاسفانه در برخی سرماخوردگی‌ها ویروس، گیرنده بو را از بین می‌ برد که در این مورد حس بویایی دیگر قابل بازگشت نیست و این حالت بیشتر در زنان شایع است. در برخی موارد نیز در اثر ضربه یا تصادفات، احتمال قطع عصب بویایی وجود دارد که در این حالت هم بازگشت حس بویایی امکان‌ پذیر نیست. اطلاعات بویایی در قسمت پشت سر درک می‌شود. در مواردی که ضربه‌ای به پشت سر وارد می‌شود، با از بین رفتن مرکز درک حس بویایی امکان دارد فرد دیگر قادر به تشخیص بو نباشد و در این حالت در حالی‌که کل مسیر بویایی سالم است، اما به دلیل از بین رفتن مرکز پردازش اطلاعات بو در مغز، فرد بوها را تشخیص نمی‌دهد. در مواردی که عصب دچار مشکل شده باشد، امکان بازگشت حس بویایی وجود ندارد، اما در سایر موارد از جمله سرماخوردگی‌های معمولی با استفاده از درمان دارویی و با گذشت دو تا سه روز، حس بویایی مجددا بازمی‌گردد، زیرا در این موارد عصب سالم است و تنها مسیر بویایی دچار مشکل می شود. در موارد پولیپ و گرفتگی بینی نیز با استفاده از درمان دارویی یا جراحی، می‌توان حس بویایی را به افراد بازگرداند. به دلیل ارتباطاتی که بین اعصاب چشایی و بویایی وجود دارد، تقریبا این دو حس لازم و ملزوم یکدیگرند.
حس بویایی و چشایی به هم مربوطند:
انسان‌ها، موجوداتی ارتباطی هستند و همواره با جامعه و محیط اطراف خود ارتباط دارند. بر اساس ارتباطی که انسان ها با دیگران و محیط پیرامون خود برقرار می‌کنند، فرایندهای مربوط به زندگی مانند دردها، لذت‌ها، احساس‌ها و خلق‌ و خوها هم در آنها شکل می‌گیرند. آن چیزی که ارتباط ما را با محیط بیرون و اطرافیان مان برقرار می‌کند و شکل می‌دهد، حواس پنج گانه اصلی‌ بویایی، بینایی، شنوایی، لامسه و چشایی است. از آنجا که ما انسان‌ها می‌توانیم با حرف زدن، ارتباط مناسبی با دیگران برقرار کنیم، برخی از حواس پنج گانه‌ مان هم ضعیف‌ تر است. مثلا حس بویایی و چشایی در انسان‌ها نسبت به حیوانات، کارایی و قدرت کمتری دارند. نکته مهم این جاست که حس بویایی و حس چشایی، به‌ شدت به هم وابسته هستند. بدلیل ارتباطاتی که بین اعصاب چشایی و بویایی وجود دارد، تقریبا این دو حس لازم و ملزوم یکدیگرند. به‌ عبارت ساده‌ تر، بوی خوب غذا می‌تواند باعث تحریک اشتها و لذت بردن از غذا شود. از طرف دیگر، ما انسان‌ها به‌ دلیل ضعف حس بویایی‌مان، بیشتر به تفکیک کلی بو به‌ صورت بوی خوب و بو بد می‌پردازیم، اما همین تفکیک کلی هم می‌تواند باعث ایجاد حس خوشایند در ما شود.
ارتباط افسردگی با حس بویایی:
افرادی که حس بویایی خود را به دلایل مختلفی مانند از بین رفتن مخاط بینی یا ابتلا به تومورهایی که بر عصب بویایی در مغز تاثیر منفی می‌گذارند، از دست می‌دهند، به‌ تدریج دچار علایم اختلال افسردگی می‌شوند. این افراد، علاوه بر اینکه از یکی از لذت‌های زندگی که همان استشمام بوی خوشایند است، محروم می‌شوند، به‌ دلیل تاثیر حس بویایی بر چشایی، از لذت غذا خوردن هم محروم خواهند شد. حالا اگر این دو محرومیت در کنار مشکلات دیگر زندگی مانند مشکلات مالی، اجتماعی، عاطفی و شغلی قرار بگیرند، می‌توانند باعث تشدید یا بروز افسردگی شوند. از طرف دیگر، افراد مبتلا به افسردگی هم از غذا خوردن لذت نمی‌برند و یکی از دلایل این لذت نبردن را کاهش قدرت بویایی و چشایی در دوران بیماری می‌دانند. یعنی به‌ دلیل ابتلا به افسردگی، هم حس بویایی فرد ضعیف می‌شود و هم اختلالی در پرزهای چشایی او رخ می‌دهد. بنابراین دیگر نمی‌تواند مانند گذشته از غذایی که می‌خورد لذت ببرد. با این حال تاکید می‌شود از دست دادن حس بویایی، به‌ تنهایی نمی‌تواند باعث بروز افسردگی شود و اگر در کنار مشکلات دیگری که نام بردیم قرار بگیرید، زمینه برای ابتلا به این اختلال یا تشدید آن فراهم می‌شود.
فرآوری: نیره ولدخانی

1  |  تبیان  |  بازدید: 1428



نظر کاربران نظر شما:

نظر کاربران نظر شما:

نظر کاربران نظر شما:


دکتر محسن نراقی

دکتر محسن نراقی

متخصص گوش و حلق و بینی

021-88881376

دکتر علی ابراهیمی

دکتر علی ابراهیمی

متخصص گوش و حلق و بینی

021-88622443

دکتر علی دهقانی

دکتر علی دهقانی

متخصص گوش و حلق و بینی

0936-9127582

دکتر رضا فرسا

دکتر رضا فرسا

متخصص گوش و حلق و بینی

021-22541509

دکتر سروش پیام یار

دکتر سروش پیام یار

متخصص گوش و حلق و بینی

021-22580759

دکتر عباس غفاری

دکتر عباس غفاری

متخصص گوش و حلق و بینی

021-88140985

دکتر سعید الله نوحی

دکتر سعید الله نوحی

فوق تخصص گوش

021-88719848

دکتر بهزاد عابدین

دکتر بهزاد عابدین

متخصص گوش و حلق و بینی

021-26601967

دکتر عباس قنبریان

دکتر عباس قنبریان

متخصص گوش حلق و بینی

021-88140985

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

متخصص گوش و حلق و بینی

021-22793025

کلینیک راشا

کلینیک راشا


گوش و حلق و بینی

کلینیک میرداماد

کلینیک میرداماد


کلینیک گوش و حلق و بینی

پلی کلینیک شبانه روزی ساج

پلی کلینیک شبانه روزی ساج


گوش و حلق و بینی

شبکه های اجتماعی کلینیک:


تلگرام کلینیک دکتر مروستی
آپارات کلینیک دکتر مروستی
اینستاگرام کلینیک دکتر مروستی

رسالت ما

کلینیک فوق تخصصی گوش و حلق و بینی دکتر مروستی به پاس نکوداشت پدر بزرگم دکتر غلامحسین علیم مروستی استاد جراحی گوش و حلق و بینی دانشگاه تهران و بنیان گذار جراحی های نوین در این رشته و برای استمرار راه آن استاد بزرگوار و پدر عزیزم دکتر رضا علیم مروستی برای خدمت رسانی هر چه بهتر به هم میهنان شریفم پایه گذاری و در حال احداث می باشد.
این مرکز با امکانات جراحی های محدود در امر گوش و حلق و بینی و ‌همچنین سایر جراحی های محدود پلاستیک و انواع جراحی های محدود عمومی به همراه کلینیک پوست و مو، زیبایی در خدمت مراجعین محترم خواهد بود و با تکیه بر سابقه کهن در امر درمان همراه شما هموطنان گرامی در مسیر سلامتی خواهد بود. دکتر غلامحسین علیم مروستی
۹۶/۰۴/۰۵           

تلفن:
021-26230000
ایمیل:
info@marvasticlinic.com
آدرس:
مقدس اردبیلی، خیابان الف، چنگیزی، پ2
لیست بیمه ها:
به زودی منتشر می شود



روابط عمومی:
0910-2167366
روابط عمومی:
0910-2167366
تعیین وقت قبلی:
0910-3345948
تعیین وقت قبلی:
0910-3345948

  © Copyright 2022 - All rights reserved by marvasticlinic.com - Developed: LoginBrands.com  Valid XHTML 1.0 Transitional